Vändningen: Mercedes ratar hybrid - tar tillbaka V8
Beteckningen AMG på en Mercedes har länge förknippats med en herrans massa cylindrar och hästkrafter. Nya C 63 gick kontroversiellt nog från att vara ett V8-monster till en fyrcylindrig laddhybrid. Nu har låga försäljningssiffror tvingat tyskarna att tänka om.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Nya Mercedes-AMG C 63 S E Performance bytte ut en 4-liter stor V8 med 510 hästkrafter till en laddhybrid med en fyrcylindrig motor och en elmotor på totalt 680 hästkrafter.
Mercedes har emellertid insett att deras kunder är mer intresserade av en utmärkande körupplevelse snarare än imponerande prestandasiffror.
Nu rapporterar brittiska Autocar att Mercedes kommer att vaska den högpresterande fyrcylindriga pjäsen till förmån för en V8.
Kan man ha roligare i en bil? Vi kör på is med Mercedes
Nya modell, nya tag
Det sägs bli kommande Mercedes-AMG CLE 63 som kommer att få en 4-liters V8 med uppåt 585 hästkrafter.
Autocar har pratat med högt uppsatta chefer på Mercedes som bekräftar att tyskarna kommer att erbjuda V8-motorn framgent.
Med det sagt har CLE 63-prototyper sett ute på vägarna med laddluckor. Huruvida dessa kommer att sättas i produktion återstår att se.
Nya C 63 har kritiserats av både allmänheten och av media för sin bestämt oinspirerande drivlina. Vi har testat den på hemmaplan och kan konstatera att även om den erbjuder otrolig prestanda känns drivlinan stundtals trög och inte tillräckligt mustig för att bära AMG-stämpeln.
Bilsemester i sommar? Här är Nordens mest populära sträckor
Försämrad försäljning
Efterfrågan i både USA och Europa har minskat vad gäller nya C 63, även om siffrorna inte är en total katastrof. Modellen har dessutom inte börjat säljas på en rad marknader.
Det är inte första gången som det spekulerats i huruvida Mercedes de facto kommer att återintroducera sin berömda V8 eller inte. Det senaste officiella utlåtandet från tyskarna själva menar på att de kommer att stå fast vid sitt beslut.
Denna gång kommer emellertid nyheterna från högt uppsatta individer på Mercedes-AMG.
Med det sagt svänger det snabbt i bilbranschen och man ska aldrig säga aldrig. Världspremiären av nya CLE 63 – beräknad till senare i år – kommer att utröna huruvida V8:an försvinner eller består.