Elbilar fotgangare
Det kommer att bli allt viktigare att se sig för i trafiken när elbilarna tar över - Foto: Volkswagen/Johan Nilsson/TT

Ny forskning: Elbilar dubbelt så dödliga för fotgängare

Att elbilar är närmast knäpptysta kan ses som positivt för ljudnivån i städerna, men det medför också risker. Ny forskning visar att de är betydligt farligare för fotgängare.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

När man är ute i trafiken gäller det att hålla koll på trafiken runt omkring. Är man en mer utsatt trafikant, exempelvis en fotgängare eller en cyklist, är detta särskilt viktigt.

Här kan elbilarnas tystnad vara ett problem, och en ny rapport i tidskriften BMJ visar att de därför är betydligt farligare för fotgängare än andra bilar.

Läs mer: Farliga felet på Volkswagen ID.4: Dörrar kan öppnas i farten

Elbilar är för tysta

Enligt studien är elbilar dubbelt så farliga för fotgängare jämfört med bensin- och dieselbilar, och det beror på att de helt enkelt är för tysta. Detta leder till en högre andel olyckor och dödsfall.

Som underlag för studien ligger statistik om antalet skadade i kollisioner i Storbritannien mellan 2013 och 2017, i kombination med data kring hur många som har blivit påkörda av olika bilar. 

Läs mer: Stal 22 fartkameror – förvarade dem under sängen

Elbilar dubbelt så farliga för fotgängare

Forskarna tog antalet offer som blivit påkörda av el- och hybridbilar per 100 miljoner miles som dessa bilar avverkade. Detta jämförde man sedan med motsvarande statistik för bensin- och dieselbilar.

Resultatet man fick fram var att 5,16 personer blivit påkörda för varje 100 miljoner miles som el- och hybridbilarna rullade under perioden. Motsvarande siffra för bensin- och dieselbilar låg på 2,1 personer.

Risken att bli påkörd av en elbil eller hybridbil är således dubbelt så hög som att bli påkörd av en bensin- eller dieselbil.

Läs mer: Trafikverket bygger om – vägarna du ska undvika i sommar

Farligare i stan än på landsbygden

Risken att bli påkörd av en elbil var också tre gånger högre i stan än på landsbygden.

Detta kan bero på att elbilarna är ännu mindre hörbara för fotgängare i stadsmiljö, eftersom det finns mer bakgrundsljud där än på landsbygden.

Det menar doktor Phil J Edwards på London School of Hygiene & Tropical Medicine, som är en av forskarna bakom studien, rapporterar The Telegraph.

Phil J Edwards föreslår en lösning på problemet bestående av att höja decibelkravet för elbilar som idag ligger på 56, vilket är jämförbart med ett kylskåp och betydligt tystare än en genomsnittlig bensinmotor.

Enligt forskaren hade en decibelgräns på 70 varit mer rimligt.

Läs mer: Farliga fel på en av fem husvagnar – det ska du kontrollera

Bil
stats