Den amerikanska delen av Hertz försök att hyra ut elbilar kan inte beskrivas som något annat än en stor flopp. Nu avyttrar biluthyrningsföretaget flera av sina Teslor på grund av begränsad efterfrågan och sjunkande värden.
Märket har även haft en rad Polestar 2 i sin amerikanska flotta.
Ägarupplevelsen från Hertz håll har knappast varit särskilt angenäm vilket tyvärr smittat av sig på uthyrningsupplevelsen. Det har tidigare rapporterats om en kund som debiterats 277 dollar, motsvarande 2 908 kronor, för bensin som Teslan han hyrde omöjligen skulle kunna förbränt.
Nu kommer vittnesmål från andra Hertz-kunder som säger att de har blivit debiterade ännu mer för bensin när en Tesla har hyrts.
Avgiften Hertz debiterade kunderna kallade "Skip the Pump", det här är en kostnad för att Hertz ska fylla tanken åt kunderna istället för att man behöver göra själv.
Självfallet går inte någon Tesla på bensin och Hertz har en separat, fast avgift för elbilsladdning vilket gör det mycket märkligt att kunden debiterades närmare 300 dollar. Han debiterades pengarna trots att han återlämnade bilen med exakt samma laddning som när han fick den utlämnad.
Det mest anmärkningsvärda i den här pärsen är att Hertz vägrade att återbetala den felaktigt debiterade summan förrän att flera artiklar publicerades.
Nu verkar det dessutom som att det inte handlar om ett isolerat fall eftersom andra kunder har rapporterat om liknande upplevelser.
Hertz hävdar däremot att det handlar om ett systemfel som orsakat den felaktiga debiteringen. Representanter från biluthyrningsfirman hävdar att man kompenserat kunderna med en kredit för framtida elbilsuthyrning, frågan är vem som vågar att använda den?
Kunderna vittnar däremot om ett annat skeende där problemen redan börjat när man bokade bilen. En kund vid namn Evan berättade att han vid upphämtningen fick reda på att Long Range-modellen han reserverat inte var tillgänglig, och att han hade blivit nedgraderad till en standardversion. Han fick kämpa hårt för kompensation som landade på anmärkningsvärt låga 22 dollar.
Evan återlämnade hyrbilen med 21 procents laddning och förväntade sig att betala en fast avgift på 25 dollar för laddning.
Till Evans förvåning debiterades han över 300 dollar för "Skip the Pump"-avgiften. Han vittnar om en kundtjänst som var hopplöst svår att nå och att det krävdes ett rabalder på sociala medier för att få Hertz uppmärksamhet.
Till slut kunde en representant från Hertz granska avgiften och återbetala den. Men Evan fick veta att det kunde ta fem till sju arbetsdagar för pengarna att överföras, och som kompensation för besväret erbjöds han bara en gratis dag med att hyra en elbil som dessutom måste lösas in under det innevarande kalenderåret.
Exakt hur många andra Hertz-kunder som har blivit felaktigt debiterade är oklart, även om ett Facebook-inlägg från mars 2023 indikerar att Hertz agerande har pågått i mer än ett år.
Efter att ha hört dessa berättelser kan andra elbilshyrare vara tveksamma till att anlita Hertz, det hade i alla fall jag varit. Det är dock viktigt att poängtera att svenska Hertz har en annan ägare än i USA och det finns inga rapporter om att det här har försiggått i Sverige.