Förra året började man samla data om utsläpp och förbrukning från bilar registrerade från den 1 januari 2021 och framåt.
Datan, som samlas in i samband med att bilarna är inne på service, reparation eller besiktning, gör det möjligt att föra statistik över hur mycket bränsle som bilarna verkligen förbrukar.
Nu har denna data från 600 000 bilar släppts av Europeiska miljöbyrån, och baserat på detta har Vi Bilägare sammanställt vilka bilmärken som bygger de snålaste dieselbilarna.
Dieselbilar från Peugeot och Citroën är snålast
De snålaste dieselbilarna tillverkas enligt Vi Bilägares beräkningar av Peugeot och Citroën, som man har slagit ihop då de två systermärkena i statistiken inte alltid redovisas separat.
Den verkliga snittförbrukningen för dieselbilar från Peugeot och Citroën är 5,6 liter per 100 kilometer. Det motsvarar en 16 procent högre förbrukning än de officiella siffrorna, vilket är en siffra som också matchas av Volkswagen.
Dieselbilarna från Mazda och Hyundai presterar dock något bättre vad gäller skillnaden mellan officiell och verklig förbrukning, med en skillnad på 15 procent.
I absoluta tal har märkena dock betydligt högre förbrukning än dieselbilarna från Peugeot och Citroën. Mazdas dieselbilar drar 7,1 liter per 100 kilometer, medan motsvarande siffra för Hyundai är 6,5 liter per 100 kilometer.
Jaguar Land Rover har högst förbrukning
Märket med störst diskrepans mellan officiell och verklig förbrukning är Alfa Romeo med en skillnad på 27 procent. Märkets dieselbilar drar i verkligheten 7,3 liter per 100 kilometer i verkligheten, vilket gör dem till de näst törstigaste i sammanställningen.
De allra törstigaste dieselbilarna i sammanställningen byggs av Jaguar Land Rover, med en snittförbrukning på 8,4 liter per 100 kilometer.
Dieselbilarna i studien har i snitt en verklig förbrukning på 6,9 liter per 100 kilometer, vilket är 19 procent högre än de officiella siffrorna.
Förbrukning för olika märken – dieselbilar
.png)