Vi kör på en vulkan: Så bra är nya Lexus NX Overtrail
Att ge sig ut på äventyr har blivit en växande trend, och Lexus hakar på med sin nya Overtrail-serie. För att utforska vad nya Lexus NX Overtrail går för åkte Marcus Berggren till Lanzarote, där han satte den på prov i en spektakulär miljö.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Lexus NX, som lanserades 2014, har blivit en av märkets bästsäljare. Med ledorden "robusthet, lyx och innovation" definierar Lexus själva modellen, och över 1,5 miljoner NX-bilar har hittills sålts.
MISSA INTE
Finns bara som diesel: Så bra är nya Audi A5 Avant
Porsche Macan är nu en elbil – och vi har provkört
Mer än bara en ny look
Lexus NX Overtrail kombinerar lyx och äventyr för dem som vill utforska mer än bara asfalt. Vid första anblick kan det verka som om det bara är en uppgraderad färgsättning, men NX Overtrail har faktiskt 15 millimeter högre markfrigång, ett styvare chassi och 18-tums terrängdäck för bättre framkomlighet.
Modellen har också ett särskilt terrängläge, kallat Trail Mode. I Sverige kommer NX Overtrail i två versioner: hybrid (NX350h) och laddhybrid (NX450e).
En etablerad strategi
Lexus riktar in sig på de som söker en lyxig suv med terrängkvaliteter, särskilt på marknader som USA och Mellanöstern där sådana fordon är populära.
Här erbjuds även större Lexus-modeller som LX och GX, lyxiga versioner av Toyota Land Cruiser. NX Overtrail är däremot en mer exklusiv version av RAV4 Adventure och har fler detaljer som ska förmedla en äventyrlig känsla.
MISSA INTE
Vanliga bilarna som inte behöver vinterdäck
Då riskerar du böter – även med ställd P-skiva
Äkta äventyrskänsla
Lexus hade valt Lanzarote för att visa upp NX Overtrail i en natur som erbjuder både sol och unika terrängmöjligheter. Ön, som är av vulkaniskt ursprung, har en mycket varierande och karg terräng.
Lexus fick dessutom särskilt tillstånd att köra på vissa stigar och vägar. Provkörningen var uppdelad i två etapper som tillsammans tog cirka fem till sex timmar, med gott om tid att utforska bilens egenskaper på både landsvägar, sanddyner och steniga vägar.
En tyst och lugn körupplevelse
Lexus fokuserar mycket på att erbjuda en känsla av lugn, och NX Overtrail är inget undantag. Testbilen var en NX 350h med en 2,5-liters fyrcylindrig motor, som levererar 244 hästkrafter via en CVT-växellåda och fyrhjulsdrift.
Kupén är extremt tyst, även när de kraftiga kanariska vindarna gav en känsla av att köra i hög hastighet. Terrängdäcken bidrog till komforten, även om deras mönster gav ifrån sig vissa ljud på ojämna vägar.
Ingen sportbil – men det behövs inte heller
Redan efter några meters körning inser man hur Lexus har prioriterat komfort och lugn framför sportighet. Gasresponsen är smidig, och CVT-lådan är följsam, men pressar man gasen hårt hörs tydliga varvtal utan särskilt explosiv acceleration.
Styrningen är mer avslappnad än direkt, vilket ger en lugn körupplevelse snarare än en sportig sådan. Den ökade markfrigången gör att bilen lutar en del i kurvor, men det bidrar också till att förbättra framkomligheten.
Redo för äventyr utanför vägen
Första utmaningen var en dammig grusväg över det karga landskapet, där fyrhjulsdriften och terrängdäcken visade sin kapacitet.
När bilen hamnade i ett parti mjukt grus satte vi fyrhjulsdriften på prov, och NX visade sin förmåga att prioritera framhjulen innan bakaxeln aktiveras för extra skjuts.
Detta är ett elektroniskt system snarare än mekaniskt, men tillsammans med terrängdäcken och högre markfrigång gav det bra framkomlighet.
Senare körde vi på sandvägar nära kusten och längs grusvägar kantade av stenar, vilket verkligen visade NX Overtrails äventyrsanda.
Den mest utmanande delen var en brant backe intill en vulkan, där Lexus-teamet guidade oss nedför en svår passage.
MISSA INTE
15 000 olagliga fordon stoppade på svenska vägar – bara i år
Snart kan alla körkort i Sverige bytas ut
Lexus NX Overtrail är en lyxig suv med robust utstrålning
Lexus NX Overtrail är, inte oväntat, en NX med extra tåliga inslag. Den högre markfrigången, terrängdäcken, styvare chassit och Trail Mode bidrar alla till att skapa en suv som klarar mer än vad man kanske förväntar sig vid första anblick.
Samtidigt är det tydligt att NX Overtrail är tänkt att locka äventyrliga förare som söker något bortom vardagens stadstrafik snarare än en bil för extrema terrängäventyr.
Med sin robusta estetik och komfortabla köregenskaper tilltalar den definitivt sin målgrupp. Ett mer utförligt test får visa hur den står sig på svenska vägar.
Första intryck av Lexus NX Overtrail: 3,5/5
Motor: 2,5-liters, 4-cylindrig, bensin, hybrid, 244 hästkrafter, 239 newtonmeter
Kraftöverföring: E-CVT-låda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1 870 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4660/1660/1865 mm
Pris: Från 631 400 SEK