Det allra vanligaste felet på bilar går inte att upptäcka under bilbesiktningen. Trots att cirka 200 till 300 funktioner kontrolleras är det en del som inte ingår.
En bilbesiktning är bra för är kontrollera att ett fordon fungerar som det ska, men det är långt ifrån allt på bilen som kontrolleras. I framtiden blir det dessutom en funktion mindre som måste godkännas under en bilbesiktning.
Från och med den 1 januari 2026 kommer den som besiktigar bilar inte längre att kolla en detalj. En kontroll av systemet eCall kommer inte längre att göras eftersom det inte längre kommer finnas något krav på att det godkänns.
I stället kommer det att vara upp till fordonsägarna själva att se till att systemet, som direkt ringer 112 om bilen skulle råka ut för en omfattande olycka, fungerar.
En bilbesiktning utan anmärkningar innebär därför inte nödvändigtvis att precis allt i bilen fungerar som det ska.
P4 Sjuhärad har pratat med Robert Bäck som arbetar på en besiktningsfirma i Borås och som vid varje besiktning kollar mellan 200 och 300 funktioner på en vanlig bil. Samtidigt konstaterar han att en bilbesiktning bara ger en ögonblicksbild och att han och hans kollegor aldrig monterar loss saker på bilen.
– En besiktning ger en bild av hur bilen är här och nu utifrån enklare kontroller, säger han till radion.
MISSA INTE: Det ska du aldrig ha på instrumentbrädan
Ett av de vanligaste felen går faktiskt inte att upptäcka vid en besiktning.
– Det är bristande underhåll. Det är det största felet på bilarna i dag, säger han till kanalen.
LÄS MER: Bor du här? Trafikverket ber om tips