Det gäller perioden 05:00 till 20:00. Dessförinnan har kravet varit att unga förare behövt en erfaren föraren vid sin sida, tills att de fyller 18.
Det tycker danska FDM, en bransch- och intresseorganisation som värnar om bilismen, är hutlöst.
Det gäller i Danmark.
Uppskattat inslag
Upplägget att låta unga köra bil men med en erfaren förare bredvid sig har varit uppskattat.
Det är något som tillämpats systematiskt i många andra länder, inte bara i Danmark.
I Sverige får man övningsköra med en vuxen som haft körkort i minst fem år.
Att ha en erfaren förare bredvid när man är ung och oerfaren har visat sig göra en till en bättre och säkrare förare.
Ledsagare försvinner
I Danmark ska alltså regeringen ta bort kravet på ledsagare. Anledningen är att ge yngre bilförare som bor utanför storstäderna en bättre möjlighet att ta sig till exempelvis till och från utbildning och jobb.
Bristen på arbetskraft inom vissa branschen innebär att det är enormt fördelaktigt att yngre förmågor får köra själv – till jobbet eller till kunder.
LÄS ÄVEN: Så rostig är en Tesla efter sex år
MISSA INTE: Dessa bilar är helt oanvända – nu skrotas de
Olycksrisken ökar
Just bilister i åldrarna 17–24 löper en betydligt större risk att hamna i en olycka än andra åldersgrupper.
Det visar att risken är fyra gånger högre jämfört med sina föräldrar.
Olyckor med exempelvis skåpbilar är ofta allvarligare än med personbilar. Att således sätta en 17-åring bakom ratten på en lätt transportbil kan ha ödesdigra konsekvenser.
Danska motsvarigheten till Transportstyrelsen gjorde bedömningen att lagändringen skulle resultera i fyra fler dödsfall och 33 fler allvarliga skador per år.
Det motsvarar 400 miljoner kronor i samhällsekonomiska kostnader.