Det är KNA, Kongeliga Norska Automobilklubben, den norska motsvarigheten till Kungliga Automobil Klubben i Sverige som genomfört en undersökning.
Det rapporterar Finansavisen.
Regelbundna besiktningar
Om europeiska kommissionen får sin vilja igenom måste EU-medborgare besiktiga sina bilar årligen i stället för vartannat år. Detta gäller om bilen är över 10 år.
Det var i maj som förslaget inkom och anledningen är att förbättra trafiksäkerheten samt införa strängare krav vad gäller utsläpp.
– Om detta genomförs är det ytterligare ett långfinger från EU till norska bilister, säger Tor Valdvik, kommunikation och PR på Kongeliga Norska Automobilklubben (KNA).
MISSA INTE: Beteendet som stör mest i trafiken
Många drabbas – även i Sverige
KNA tror att ungefär 1,6 miljoner fordon i Norge kommer att påverkas.
I Sverige består cirka 40 procent av vagnparken äldre än 10 år, vilket motsvarar ungefär 2,9 miljoner bilar.
– Givet en kostnad per bil på 1 200 kronor kommer detta att resultera i en årlig ökning på cirka en miljard för norska bilister, säger Valdvik, men tillägger att det verkliga beloppet kommer att vara betydligt högre.
– Jag är ingen ekonom, men man kan nog lägga till ytterligare en miljard när man måste organisera transporter för leverans och upphämtning under folks arbetstid, säger han.
MISSA INTE: Elbilsförare säger det rakt ut: "En prövning"
Delade meningar
Enligt undersökningen, som 1 004 norrmän deltagit i, stödjer endast 16 procent förslaget.
67 procent är emot och 17 procent vet inte.
Tyska ADAC, Europas största bilklubb tillika konsumentorganisation för bilister, menar på att förslaget är oproportionerligt.
– Tekniska fel orsakar färre än 1 procent av dödsolyckorna, varav många ändå inte skulle ha upptäckts i kontrollerna”, skriver ADAC.
– Det här är skrivbordsarbete. EU kanske kan skryta med att de har gjort något för trafiksäkerheten, men andelen olyckor som sker på grund av bilens skick minskar, medan andelen olyckor som sker på grund av vägstandarder är stabil. Det finns inte lika stor vilja att göra något åt det – det är mycket lättare att införa åtgärder som inte påverkar statskassan, säger Valdvik.