Nyheter24
Annons

Frustrerad ägare: Fick leva 3 år med bil som inte körde rakt

Publicerad: 20 juni 2025, kl. 13:21
Bilen drog till höger. Foto: Vilhelm Stokstad/TT & Marcus Berggren

En dansk man köpte sig en Jeep Compass som visade sig dra åt höger precis hela tiden. Återförsäljaren vägrade erkänna att det var fel på bilen vilket till slut landade mannen i domstol.

Ämne:

Motor

Det var dansken Jeff Becks vars bil drog till höger. När han körde rakt fram pekade ratten snett.

Det rörde sig om en Jeep Compass som Jeff köpte för 372 000 danska kronor, motsvarande 550 000 svenska kronor.

Klagade direkt

Redan från sin första tur bakom ratten märkte han hur bilen drog till höger vid körning, något kan klagade på direkt.

Återförsäljaren hävdade då att detta berodde på vägens lutning.

Annons

Problemet fortsatte emellertid, oberoende av underlag, och beskedet förblev: Så ska det vara.

– De försökte flera gånger övertyga mig om att felet berodde på vägens lutning och hur jag körde bilen. Men oavsett åt vilket håll vägen lutade drog bilen åt höger. Första gången litade jag förstås på proffsen, men till slut kände jag att jag var gift med en bil som jag inte kunde bli av med, eftersom de inte accepterade att den hade ett fel, och jag ville inte sälja den vidare i ond tro, säger Jeff Beck.

Visade sig vara fel

Annons

Ett specialtest hos FDM, en dansk konsumentorganisation som värnar om bilister, visade att bilen hade sned cambervinkel. Det resulterade i att bilen ständigt drog till höger och att ratten var sned även när man körde rakt fram.

Jeff ville häva köpet men återförsäljaren vägrade. I sin tur gick hela ärendet vidare till nästa instans.

Ännu ett test genomfördes som även det visade att bilen drog till höger. Slitage på insidan av vänsterdäcket var även ett kvitto på det.

Även här dömdes ärendet till Jeffs fördel, men återförsäljaren överklagade och ville ha en ny prövning. Detta överklagades emellertid.

Annons

Tingsrätten nästa

Därefter gick ärendet vidare till tingsrätten, något som initierades av återförsäljaren – till Jeffs förvåning. FDM, den ovannämnda konsumentorganisationen, hjälpte Jeff också fallet lades prompt ner.

Återförsäljaren blev således skyldig att köpa tillbaka bilen till inköpspriset, minus 1,75 danska kronor (motsvarande 2,61 kronor) per körd kilometer.

– När bilens fel upptäcks inom ett år efter köpet måste man anta att det fanns vid leveranstillfället. Det är vad den danska köplagen säger. Därefter är det upp till säljaren att avhjälpa felet inom rimlig tid. I det här fallet gjordes tre försök utan framgång, så det är bara rimligt att köpet ska hävas. Bilköparen har varit mycket tålmodig, påpekar FDM-advokaten Michael Ern Nielsen, som hjälpte medlemmen med fallet.

Jeff sägs vara mycket glad över utfallet.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons