Nyheter24
Annons

Motorjätten varnar: Dieseln blir dubbelt så dyr

Publicerad: 5 juli 2025, kl. 14:13
Diesel kan bli dyrare. Foto: Fredrik Sandberg/TT & Adam Ishe/TT

Med ökande kostnader och striktare klimatkrav är ett skifte på gång inom sjöfarten. Wärtsiläs vd Håkan Agnevall varnar för att fossila bränslen snabbt blir olönsamma och efterlyser mer politisk flexibilitet.

Ämne:

Motor

Håkan Agnevall leder en av världens största motortillverkare för sjöfart. Han konstaterar att det inte finns någon enkel väg framåt. Omställningen till hållbara bränslen är komplex och kräver både teknik, tid och pengar.

Det rapporterar Kystens Næringsliv.

Både problem och lösning

Wärtsilä står bakom nästan hälften av världens marina motorer. Samtidigt driver företaget en satsning på att minska utsläppen med hjälp av alternativa drivmedel och ny teknik.

Företagets analyser visar att driftskostnaden för fossila bränslen kan fördubblas fram till 2035. Höjda koldioxidskatter är en av orsakerna vilket gör behovet av ett alternativ desto mer akut.

Annons

Wärtsilä utvecklar motorer som kan köras på ammoniak, metanol, biobränslen och LNG. Redan idag har de levererat hundratals metanolmotorer och lanserat världens första fyrtaktsmotor på ammoniak.

Byråkrati som bromsar

Enligt Agnevall har norska politiker varit för rigida. Många projekt med stora utsläppsminskningar har nekats stöd eftersom de inte når exakt noll. Han efterlyser stöd för omställning även när den sker stegvis.

Annons

Agnevall lyfter fram att Norge, Japan och Singapore leder utvecklingen av grönt bränsle. Han hoppas på fler gröna sjövägar och hamnar, men poängterar att investeringarna måste ses på lång sikt.

Efter två års tester visar Wärtsiläs ammoniakmotor upp till 90 procent lägre växthusgasutsläpp jämfört med diesel. Tekniken testas nu ombord på ett norskt fartyg som tas i bruk 2026.

Ett fartyg lever i 25 till 30 år. Därför måste alla investeringar i ny teknik vara hållbara över tid. Agnevall menar att framtidens lösningar måste vara flexibla och att det således inte bara finns ett rätt bränsle.

Endast 30 procent av utsläppen kan kapas genom smartare ruttval, segel och andra tekniker. Resten kräver gröna bränslen. Wärtsilä är först ute med en skalbar lösning som kan fånga upp till 70 procent av utsläppen.

Klimatet förlorar inte 

På frågan om geopolitik hotar klimatmålen svarar Agnevall nej. Han ser mer investeringar i förnybart än någonsin och menar att förändringen är i full gång, även om den går långsamt.

Wärtsilä fortsätter utveckla motorer för LNG och diesel, men Agnevall är tydlig. Teknikskiftet är oundvikligt och priset för att fortsätta med fossila bränslen kommer att bli högt, något som inte bara drabbar sjöfarten. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons