Nyheter24
Annons

Därför stänger över 100 000 av funktionen i sommar

Publicerad: 24 juli 2025, kl. 11:30
Bilköer och sedlar
Därför kör bilägare utan AC – trots hettan. Foto: Christine Olsson/TT & Anders Wiklund/TT & Pontus Lundahl/TT

Tusentals bilägare väljer att stänga av en funktion i sommar – trots att det gör bilresan rejält obekväm. Bakom beslutet ligger en växande oro som många nu delar.

Det finns många knep som folk tar till för att spara in på pengarna. Och just nu – när sommaren bjuder på extrema temperaturer och SMHI har utfärdat en orange varning för höga temperaturer i delar av nordöstra Norrland, syns det även i bilresandet. Temperaturen väntas nå över 30 grader, lokalt upp mot 33 – vilket ställer nya krav både på människor och teknik.

Stänger av den viktiga funktionen – trots hettan

När temperaturen stiger över 30 grader väljer många elbilsägare att stänga av AC:n – trots att det kan innebära en riktigt svettig bilresa. 

En ny studie visar att nästan var fjärde elbilsförare i Norge hellre lider i värmen än riskerar att behöva stanna och ladda en extra gång, enligt uppgifter från Carup. Allt för att pressa räckvidden till max i sommarhettan.

Annons

Varför väljer man detta?

Bakgrunden är elbilens känslighet för förbrukning. Allt från körstil till användning av ljudsystem, värme och kylning påverkar batteriets uthållighet. Framför allt luftkonditioneringen kan dra mycket energi under varma dagar.

Enligt studien, som genomfördes av Zaptec, uppgav 140 000 norska elbilsägare att de aktivt stänger av AC:n och andra funktioner för att maximera räckvidden. Det handlar ofta om att undvika att ladda mitt i en långresa – något som har blivit en vanlig strategi under semestertider, skriver Carup.

Men enligt Oscar Tjåland från Zaptec är effekten inte så stor som många tror. Han säger till Motor:
– Teoretiskt sett får man bättre räckvidd, men effekten är marginell.

Annons

Funkar knepet?

I själva verket visar tester att AC:n visserligen påverkar – men inte nödvändigtvis till den grad att det lönar sig att svettas ihjäl. Tyska ADAC testade hur mycket batteriet förlorade under åtta timmars användning av AC i 35 graders värme. Resultatet: cirka 16 procents batteriförlust, motsvarande 64 kilometers räckvidd.

Tjåland menar att det är bättre att tänka om.
– Då är det bättre att kombinera toalettbesök och matpauser med en laddningspaus, säger han.

Med andra ord: att svettas för att spara elbilens batteri kan vara ett sämre val än att planera in en smart paus.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons