Nyheter24
Annons

Håll koll i kalendern – då förbjuds nya bensin- och dieselbilar

Publicerad: 30 juli 2025, kl. 21:30
Kalender och bensinmack
Datumet att ha koll på: 2035 – då förbjuds bensin- och dieselbilar. Foto: Fredrik Sandberg/TT & Anders Wiklund/TT

Nya regler från EU kan förändra hela bilmarknaden – och två avgörande datum närmar sig snabbt. Både privatpersoner och företag berörs, men vad innebär förbudet egentligen?

EU skärper klimatmålen i snabb takt. För att nå en grönare framtid har unionen tagit fram nya bilregler som kommer påverka både privatpersoner och företag i hela Europa.

Men vad är det egentligen som förbjuds – och när träder allt i kraft?

Förvirringen är stor – detta gäller

Till att börja med: det handlar inte om att alla bensin- och dieselbilar försvinner från vägarna över en natt. Förbudet gäller endast försäljningen av nya bilar med förbränningsmotor, rapporterar Carup.

Annons

Du kommer alltså fortfarande kunna köpa och köra begagnade bensin- och dieselbilar även efter att reglerna börjat gälla.

Samtidigt pågår en het debatt om undantag för laddhybrider, samt om syntetiska bränslen kan rädda förbränningsmotorn.

Företagsbilar drabbas först – måste köpa elbilar

Ett nytt EU-förslag innebär att företag från år 2030 endast får köpa utsläppsfria bilar. Det skulle i praktiken innebära ett totalstopp för nya hyr- och tjänstebilar med bensin- eller dieselmotor, något som Nyheter24 tidigare rapporterat om.

Förslaget har väckt starka reaktioner, särskilt i Tyskland, där bilindustrin redan pressas av fabriksnedläggningar och stora varsel.

Annons

Året att hålla koll på – då förbjuds nya bensin- och dieselbilar

Det mest avgörande beslutet är redan klubbat.

Från och med 2035 förbjuds all försäljning av nya bensin- och dieselbilar inom hela EU. Förbudet gäller också laddhybrider, enligt nuvarande lagtext, skriver Carup. 

Alla drabbas inte – vissa slipper undan

Annons

Det finns dock undantag i lagstiftningen, anger Carup. Små tillverkare som producerar färre än 1 000 bilar per år får fortsatt sälja fordon med förbränningsmotor även efter 2035.

Det innebär att exklusiva märken som exempelvis Koenigsegg klarar sig undan de nya kraven.

Syntetbränsle – en väg ut för fossilbilar?

En potentiell räddning för förbränningsmotorer är så kallade syntetiska, klimatneutrala bränslen. EU:s regelverk tillåter nya bilar efter 2035 – om de enbart kan köras på godkänt syntetbränsle, rapporterar Carup.

Annons

Problemet? Tekniken är både dyr, svår att kontrollera och ännu långt från att kunna användas i stor skala.

Mjukare krav ger andrum

Tidigare i år lättade EU även på utsläppskraven för tillverkarna. Från att ha varit en årlig kontroll, sker nu bedömningen var tredje år. 

Det ger biltillverkare utrymme att balansera sina utsläpp över längre tid och undvika höga böter direkt, skrievr Carup.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons