EU skärper klimatmålen i snabb takt. För att nå en grönare framtid har unionen tagit fram nya bilregler som kommer påverka både privatpersoner och företag i hela Europa.
Men vad är det egentligen som förbjuds – och när träder allt i kraft?
Förvirringen är stor – detta gäller
Till att börja med: det handlar inte om att alla bensin- och dieselbilar försvinner från vägarna över en natt. Förbudet gäller endast försäljningen av nya bilar med förbränningsmotor, rapporterar Carup.
Du kommer alltså fortfarande kunna köpa och köra begagnade bensin- och dieselbilar även efter att reglerna börjat gälla.
Samtidigt pågår en het debatt om undantag för laddhybrider, samt om syntetiska bränslen kan rädda förbränningsmotorn.
Företagsbilar drabbas först – måste köpa elbilar
Ett nytt EU-förslag innebär att företag från år 2030 endast får köpa utsläppsfria bilar. Det skulle i praktiken innebära ett totalstopp för nya hyr- och tjänstebilar med bensin- eller dieselmotor, något som Nyheter24 tidigare rapporterat om.
Förslaget har väckt starka reaktioner, särskilt i Tyskland, där bilindustrin redan pressas av fabriksnedläggningar och stora varsel.
Året att hålla koll på – då förbjuds nya bensin- och dieselbilar
Det mest avgörande beslutet är redan klubbat.
Från och med 2035 förbjuds all försäljning av nya bensin- och dieselbilar inom hela EU. Förbudet gäller också laddhybrider, enligt nuvarande lagtext, skriver Carup.
Alla drabbas inte – vissa slipper undan
Det finns dock undantag i lagstiftningen, anger Carup. Små tillverkare som producerar färre än 1 000 bilar per år får fortsatt sälja fordon med förbränningsmotor även efter 2035.
Det innebär att exklusiva märken som exempelvis Koenigsegg klarar sig undan de nya kraven.
Syntetbränsle – en väg ut för fossilbilar?
En potentiell räddning för förbränningsmotorer är så kallade syntetiska, klimatneutrala bränslen. EU:s regelverk tillåter nya bilar efter 2035 – om de enbart kan köras på godkänt syntetbränsle, rapporterar Carup.
Problemet? Tekniken är både dyr, svår att kontrollera och ännu långt från att kunna användas i stor skala.
Mjukare krav ger andrum
Tidigare i år lättade EU även på utsläppskraven för tillverkarna. Från att ha varit en årlig kontroll, sker nu bedömningen var tredje år.
Det ger biltillverkare utrymme att balansera sina utsläpp över längre tid och undvika höga böter direkt, skrievr Carup.