Motorcykelvärlden har hållit andan men nu kommer äntligen beskedet: det klassiska märket Husqvarna lever vidare. Det är österrikiska KTM, som äger Husqvarna, som valt att lägga ner sin banbil X-Bow för att spara pengar.
KTM har dragits med en skuld på närmare 30 miljarder kronor och ett massivt lager osålda motorcyklar. Situationen blev så allvarlig att företaget tvingades genomgå en rekonstruktion vilket resulterade i att indiska Bajaj gick in som ny storägare.
– Projektet med X-Bow hjälper oss inte att sälja motorcyklar, säger KTM:s vd Gottfried Neumeister till Cycle World.
En ny strategi
Det som en gång var ett passionerat sidoprojekt blir nu ett minne. KTM satsar i stället allt på kärnverksamheten där svenska Husqvarna ingår.
– Vi har visat vad vi är kapabla till och har några av världens bästa ingenjörer. Men nu handlar allt om att fokusera, säger Neumeister.
Han bekräftar även att X-Bow fortsatt är till salu, och att endast 36 exemplar såldes förra året.
Husqvarna bekräftar nya modeller
Samtidigt som superbilsdrömmen skrotas kommer goda nyheter för Husqvarna-fansen och det är att märket lanserar en helt ny modellserie för 2026, med fokus på offroad och enduro.
– Husqvarna är glada att bekräfta den kommande lanseringen av sin offroad-serie för 2026, meddelar företaget i ett pressutskick.
Den svenska Husqvarna Group har varit mer försiktiga i sina uttalanden, men allt tyder på att varumärket, som grundades 1903, nu får en ny chans.