Digitaliseringen av transportsektorn tar nu ett stort kliv framåt. Med EU:s nya direktiv för de intelligenta transportsystem (ITS) står både företag och myndigheter inför en omfattande modernisering, där data, digitala tjänster och teknisk samordning blir centrala delar av framtidens vägtransporter.
Men vad innebär det egentligen i praktiken, och hur påverkar det förare, transportörer och systemleverantörer?
Från och med december 2025 ska Sverige ha genomfört de nya reglerna. Syftet är tydligt, att skapa mer effektivt, säkerhet och hållbart transportsystem, med gemensamma digitala standarder i hela EU.

Nya regler för delad transportdata
EU har antagit direktiv, som uppdaterar och utvidgar ramen för intelligenta transportsystem. Det innebär att fler typer av data och tjänster nu omfattas av gemensamma krav, till exempel information om trafikflöden, hastighetsgränser, väder, vägarbeten, störningar, parkeringsmöjligheter för tunga fordon och multimodal planering, enligt Europeiska unionen.
För Sveriges del har riksdagen beslutat att genomföra direktivet genom att skriva lagen om intelligenta transportsystem vid vägtransporter. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 15 december 2025 och hela direktivet ska vara fullt genomfört senast den 21 december 2025, enligt Regeringens hemsida.
De mer tekniska detaljen, som dataformat och kvalitet, kommer att regleras i förordningar och myndighetsföreskrifter. Det innebär att företag i transportsektorn behöver bevaka de svenska regleringsstegen under 2025 för att kunna anpassa sina system i tid.

Så samlas trafikinformation i Sverige
All data som omfattas av de nya reglerna ska göras tillgänglig via en nationell åtkomstpunkt i maskinläsbara format. I Sverige sker detta via hemsidan Trafficdata.se, som Trafikverket tar hand om. Plattformen fungerar som en gemensam datakälla där realtidsinformation, vägarbeten och andra vägrelaterade dataset görs tillgängliga för utvecklare, transportföretag och tjänsteleverantörer.
System och digitala tjänster som använder den datan, som ruttoptimering, fordonskommunikation eller transportplanering, måste vara kompatibel med EU:s krav och kunna ansluta till NAP.

Till förare och transportörers fördel
För de som arbetar i transportsektorn kan de nya reglerna innebära både nya möjligheter och förändrade arbetssätt. Enligt Ylva Lidberg, pressansvarig på Transportstyrelsen, är tanken att digital information ska bli ett naturligt verktyg i vardagen:
– Tanken är att digital information via appar och system i fordon ska kunna bli en mer etablerad kanal för information till förare i EU, säger hon i en intervju med Nyheter24.
Med bättre tillgång till kvalitetssäkrat realtidsdata över nationsgränser kan transportörer förvänta sig effektivare körningar, lägre kostnader och ökad trafiksäkerhet. Digital information kan också göra det lättare att planera smartare rutter, undvika risker och hantera väder- eller trafikstörningar.
– För förare kan digital information bidra till bättre ruttplanering, att undvika och hantera faror med mera, säger hon vidare.

Integritet och dataskydd i fokus
När datadelningen ökar ställs samtidigt högre krav på integritet och informationssäkerhet. Ylva Lidberg betonar att dataskyddet är en viktig del av de nya reglerna.
– Med de nya reglerna höjs kraven på dataskyddet. Data ska anonymiseras eller pseudonymiseras så långt möjligt. EU-specifikationer ska föregås av en analys av konsekvenser för personlig integritet. GDPR ska alltid följas, säger hon.
Det betyder att även om mer data delas, så ska individernas personliga information fortsatt vara skyddad enligt EU:s dataskyddsregler.

Påverkas förare av reglerna?
De nya bestämmelserna riktar sig i första hand till myndigheter, systemutvecklare och företag, inte enskilda förare.
– De nya reglerna ställer inga krav på förare att använda digitala tjänster eller tillämpningar, förklarar Lidberg.
Istället är målet att skapa en infrastruktur som gör det lättare för förare att få tillgång till aktuell och relevant information, oavsett var i EU de befinner sig.

Så förbereder sig branschen
Transportstyrelsen får i samband med reformen nya myndighetsuppgifter kopplade till EU-kraven, och har redan påbörjat arbetet med att anpassa sig:
– För Transportstyrelsens del så får vi nya myndighetsuppgifter kopplade till de nya EU-kraven, som vi har börjat förbereda oss för, säger hon.
För företag inom transportsektorn rekommenderas en tidig inventering och planering. Det handlar bland annat om:
- Inventera data och gränssnitt – säkerställ att era system stödjer EU:s format och metadata.
- Planera integration mot Trafficdata.se – se till att publicering och inhämtning av data fungerar.
- Följ utvecklingen av svenska föreskrifter – var redo att implementera tekniska krav före december 2025.

Steg mot framtidens uppkopplade transporter
När lagändringen träder i kraft markerar den en övergång till en mer digital och samverkande transportsektor. Med datautbyte och realtidsinformation kan en säkrare, grönare och mer effektiv vägtransporter skapas.
För både transportörer, teknikleverantörer och myndigheter blir 2025 därför ett avgörande år, där teknisk anpassning, öppen data och europeisk samordning möts i praktiken.




