Nyheter24
Annons

Lömska bötesfällan i vinter – kan stoppa dig i ett svep

Publicerad: 21 nov. 2025, kl. 09:01
Polisbil och en polis i snö.
Foto: Janerik Henriksson/TT & Mats Andersson/TT & Johan Nilsson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

När kylan drar in och halka, snö och is drar in över vägarna, kommer det även poliskontroller. Mycket handlar om sunt förnuft, du ska kunna se ut, synas och gå att identifiera. Men flera av de saker som ger böter är så enkla att missa att många bilister blir tagna på sängen. 

En av de vanligaste fallgroparna under vintern är faktiskt inte däcken eller hastigheten, utan spolarvätskan och en oläslig registreringsskylt. 

Foto: Johan Nilsson/TT

Därför får du inte köra utan spolarvätska

I svensk lag finns ett krav som i praktiken innebär att du måste ha spolarvätska i behållaren – men kravet kommer bakvägen:

Annons
  • Bilen ska ha fungerande vindrutetorkare och vindrutespolare enligt Transportstyrelsens föreskrifter.
  • Föraren måste ha tillräcklig sikt och anpassa körningen efter bland annat väderlek och fordonets skick, enligt Trafikförordningen.

Om spolarvätskan är slut kan du helt enkelt inte använda spolaren, då uppfyller bilen inte kravet, och du kan inte garantera fri sikt om rutan snabbt smutsats igen. I en genomgång av vanliga trafikbrott lyfts just körning utan spolarvätska som ett ordningsbotsbrott på 500 kronor, samma nivå som till exempel felaktig användning av ljus. 

Trafikpoliser vittnar om att många bilister tänker att "det bara är lite smuts", men i vinterväglag kan det räcka med ett stänk av lervatten från mötande trafik för att sikten ska försvinna helt. Försöker du då "torka bort" det med torra torkare smetas smutsen bara ut och du ser i princip ingenting, mitt på en 90-landsväg. 

Foto: Mats Andersson/TT

Flygande kontroller: Polisen gör minibesiktning

Polisen gör varje år, under vintertid, regelbundna så kallade flygande inspektioner, där de går igenom bilen som vid en kontrollbesiktning. 

Annons

Då kollar de på:

  • Belysning. 
  • Däck.
  • Rutor.
  • Torkare.
  • Spolning av registreringsskyltar och lyktor.

Upptäcker polisen fel som skulle ge underkänt hos besiktningen kan de fatta samma typ av beslut, som körförbud, eller krav på att du visar upp bilen igen. 

En seglivad myt är att man alltid får "köra i 30 dagar" med ett fel, men det gäller inte. Är bristen allvarlig för trafiksäkerheten, som obefintlig sikt genom framrutan, kan du få både böter och körförbud direkt. 

– Jag vet inte hur många bilar jag har kontrollerat. Och många tror att man får köra vidare i 30 dagar innan man behöver åtgärda felet, men det stämmer inte, sa trafikpolisen Anders Schääf i en intervju med Carup

Foto: Mats Andersson/TT

Smuts på skylten – lika illa som ingen alls

När det är moddigt och salt på vägen går det fort för registreringsskylt att bli oläsbar. Men lagen är tydlig:

Annons
  • Registreringsskyltar ska vara väl synliga från alla vinklar och får inte vara oläsbara på grund av smuts, snö, is eller liknande.
  • Det är olagligt att köra ett fordon med svårläst registreringsskylt – oavsett om det är medvetet eller "bara" slarv.

Resultatet? Du kan få 1 500 kronor i böter. Samma belopp som om du skulle sakna skylt helt och hållet. Det är inte helt ovanligt, vilket flera trafikpoliser tidigare vittnat om. De ser ofta bilar där snö och smuts hängt kvar på skylten i flera dagar, något som är enkelt att se med blotta ögat. En snabb avtorkning vid pumpen eller parkeringen hade räckt för att slippa boten. 

Fler dyra misstag i vinter

  • Köra med isiga eller dåligt skrapade rutor.
  • Köra med snö på taket.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Vinterfällorna kan ge dig böter

Tom spolarvätska, en igensnöad skylt eller lite is kvar på rutorna kan kännas som bagateller när du har bråttom på morgonen. Men juridiskt handlar det om trafiksäkerhetsbrister, och det syns både i bötesnivåerna och i hur polisen prioriterar vinterkontroller. 

Annons

Även om poliser ibland har överseende om det råder dåligt väder, så bör man ändå vara uppmärksam.  

– Det är svårt att säga hur ofta vi stoppar bilar för detta. Men det sker vintertid om någon inte har borstat av sin skylt riktigt. Det är egentligen inget som tar så mycket tid, man kan bara se till så den är synlig när man kör hemifrån, sa trafikpolisen David Askeröd, till Carup.

Lägger du ett par minuter extra av dagen att fylla på, skrapa rutan, borsta av bilen från snö, minskar du risken för böter.

Du kan få...

  • 500 kronor i böter för bristande spolare eller spolarvätska.
  • 1 500 kronor i böter för smutsig eller snötäckt registreringsskylt.
  • 1 500 kronor i böter för snö på taket.
  • Dagsböter eller indraget körkort om dålig sikt leder till en olycka.

Allt för något som i praktiken kostar en skvätt spolarvätska och en minut med borsten.

Foto: Johan Nilsson/TT

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons