När temperaturen sjunker och dagarna blir kortare märker de flesta bilägare att både bilen och plånboken påverkas. Kylan gör inte bara resorna mer ansträngande, den påverkar också fordonets förbrukning, slitage och komfort.
I takt med att snö, modd och mörker tar över vägarna ställs bilen inför helt andra förutsättningar än under resten av året. Och även om en del kostnader är små var för sig, kan de tillsammans bli märkbara.
Men hur mycket dyrare blir det egentligen att äga och köra bilen under vintern? Med hjälp av en expert går vi igenom de viktigaste faktorerna – från förbrukning till däck och kostnader.

Kylan driver upp förbrukningen – ibland rejält
En av de tydligaste kostnadsökningarna handlar om att bilen drar mer på vintern. Kyla och tungt vinterväglag gör att både motorer och däck får kämpa hårdare.
– Vinterväglag kan påverka ifall det ligger mycket snö eller snömodd på vägen, då kan bilens förbrukning öka en aning. Det kan handla om några enstaka procent, eller vid kraftig snömängd mellan 10 och 15 procent, eller betydligt mer om väglaget är oerhört besvärligt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M, i en intervju med Nyheter24.
Kylan påverkar också bränslen och drivlinorna olika mycket.

Elbilar: Märkbar räckviddsminskning
Stjernvall förklarar att när det kommer till elbilar, kan det variera.
– En elbil får ofta kortare räckvidd på vintern. Men det varierar mellan olika bilmodeller, och genom att läsa resultat från oberoende tester kan man ta reda på vilka bilar som klarar vintern bäst, förklarar han.
Då elbilar använder batteriets energi både till framdrift och till att värma kupé och batteripaket, leder kalla dagar till fler laddningar – och därmed högre kostnader.
– En laddbar bil kan drabbas av större förluster om systemen konstant utsätts för temperaturväxlingar och nedkylning, säger han.

Dieselbilar: Störst ökning vid korta sträckor
Så vad bör man tänka på om man kör en dieselbil nu när vintern närmar sig?
– En dieselbil kan drabbas av väsentligt högre bränsleförbrukning innan motorn är varm, eftersom den ofta har hög verkningsgrad kan det ta tid att komma upp i driftstemperatur. Kör man ofta korta sträckor kan förbrukningen bli upp mot mellan 40 och 50 procent högre, säger han.
Eftersom många dieselbilar dessutom har bränsledrivna värmare för att kompensera för kalla motorer riskerar dieselförbrukningen att stiga ytterligare. Och för de som kör längre sträckor klarar sig dock bättre, menar Stjernvall.
– Den som kör långa sträckor har dock inte samma bekymmer.
Och bensinbilar? Oftast bara en marginell ökning.
– En bensinbil har sällan samma problem på vintern, men en marginell ökning kan man ändå förvänta sig.

Däck och hjulskifte – en tydlig engångskostnad
För många bilägare är det inte så efterlängtade däckbytet en av de mest konkreta vinterkostnaderna. Men vad kostar det? Nya vinterdäck till en vanlig personbil ligger ofta i mellanklasspriserna, och när de väl är köpta tillkommer montering.
Stjernvall beskriver det så här:
– Vinterdäck till en vanlig bil kan ligga på mellan 1 500 och 2 000 kronor per däck, och montering samt balansering kanske 300 kronor per hjul. Så räkna med mellan 8 000 och 9 000 kronor för ett däckskifte.
Därtill väljer ändå många att använda däckhotell, vilket kan kosta ytterligare hundralappar till över tusenlappen per säsong beroende på var i landet man bor.

Service och slitdelar på vintern
Trots att vintern innebär mer slitage är det få rena serviceposter som är direkt kopplade till säsongen.
– Det finns inga särskilda poster för vinterservice. Något som ändå förbrukas mestadels vintertid är spolarvätska, säger han.
Kyla, grus och salt sliter däremot mer på torkarblad, belysning och elektronik. Även batterier, både startbatterier och elbilsbatterier, påverkas negativt när temperaturen faller.

Försäkring och olyckor
Trots att skador och olyckor kan öka under vinterhalvåret är det inget som ger direkt vintertillägg på försäkringen, enligt Stjernvall. Men statistiskt sett kan fler incidenter på sikt påverka premien vid förnyelse, beroende på skadehistorik.
Påverkar vintern de totala bilkostnaderna mycket?
Stjernvall menar att vinterkostnader sällan blir särskilt stora jämfört med årstotalen:
– Marginellt. Det handlar förstås mestadels om däck, man kan sällan härleda en kostnad specifikt till vintern.
Att ställa av bilen över vintern är sällan lönsamt, enligt honom.
– Att ställa av en bil och inte använda den på vintern ger sällan någon besparing som man kan räkna hem, annat än de rörliga såsom drivmedel.

Så håller du nere bilkostnaderna i vinter
Det finns dock några enkla knep som kan minska vinterförbrukningen och därmed kostnaderna, enligt Stjernvall:
Kontrollera lufttrycketDet sparar på bränsleförbrukningen att ha rätt lufttryck i däcken.
Använd motorvärmareRedan vid plus 5 grader sparar man in på att förvärma bilens motor och kupé genom vägguttaget hemma. Vid lägre temperaturer behövs längre förvärmningstid för att undvika onödig förbrukning.
Planera din körningEl- och hybridbilar förlorar mer energi när systemen kyls ned mellan varje körning: En laddbar bil kan drabbas av större förluster om systemet konstant utsätts för temperaturväxlingar och nedkylning.

Hur mycket dyrare blir bilen på vintern?
Även om vintern inte automatiskt innebär stora direkta extrakostnader kan den påverka både förbrukningen, slitage och komfort.
- Högre bränsle- och energiförbrukning (allt från några procent till över 40 % i extrema fall)
- Däckkostnader (8 000–9 000 kr för nya vinterdäck med montering)
- Ökad laddning för elbilar
- Små löpande kostnader som spolarvätska och mer slitage på vissa komponenter
De stora kostnaderna är alltså inte många, men de finns, och kan märkas.




