Det skriver Toyota i ett pressmeddelande.
Toyotas mest extrema gatbil någonsin
Efter flera år av rykten är det nu äntligen officiellt. Toyota presenterar GR GT, en superbil framtagen parallellt med sin GT3-racer och beskriven som en ”väglegal tävlingsbil."
Utvecklingen har letts av Toyotas egen “Master Driver” Akio Toyoda, koncernens förra vd, tillsammans med några av Japans främsta racerförare.
Resultatet är Toyotas nya flaggskepp, och samtidigt ett systerprojekt till den eldrivna Lexus LFA som tillsammans ska visa upp koncernens tekniska muskler.
Ny V8 med hybridkraft
Under huven sitter en helt ny 4,0-liter stor V8 med dubbla turbos. Motorn är lätt och och tillsammans med ett hybridsystem riktas 650 hästkrafter och 850 newtonmeter till bakhjulen via en åttastegad automatlåda.
Toyota antyder att siffrorna kan bli ännu högre innan produktionen väl drar igång.
Topphastigheten ska landa på över 320 km/h och sprinten till 100 kilometer i timmen väntas hamna runt 3,5 sekunder.

Ljud, lätt vikt och rå körkänsla
Toyota har lagt enorm vikt vid ljudet. Avgasljudet ska inte bara låta som en V8, det ska förändras exakt i takt med förarens input.
Chassit är lika kompromisslöst. GR GT är Toyotas första bil byggd med ett aluminiumskal som grund, med aluminium även i karossdelar och hjulupphängning. Brembo står för de kolfiberkeramiska bromsarna.
Vikten landar under 1750 kilo, med 45 procent fram och 55 procent bak. Det gör bilen lika lätt som Aston Martin Vantage och ungefär 300 kilo lättare än Mercedes AMG GT.

GR kliver fram som eget varumärke
Intressant nog finns ingen Toyota-logotyp på bilen. Precis som Lexus och Century ska GR framöver stå för en helt egen premiumprestandalinje.
Kupén är byggd för både ban- och vardagskörning. Fokus ligger på bra sikt och en perfekt förarposition. Alla reglage har anpassats för att ge snabb åtkomst, även mitt under hård körning.
Från 2027 kommer de första produktionsbilarna att rulla på vägarna.




