Efter att EU först sagt nej har ett omarbetat förslag från regeringen nu godkänts av EU-kommissionen.

En del av en social klimatplan
Elbilsbonusen ingår i Sveriges sociala klimatplan och är tänkt att underlätta för hushåll med små ekonomiska marginaler att ställa om till elbil.
– Nu håller regeringen ett högt tempo för att få premien på plats så snart som möjligt, säger klimat och miljöminister Romina Pourmokhtari i ett pressmeddelande.
Planen var att bonusen skulle införas strax efter årsskiftet, men enligt Naturvårdsverket väntas den i stället träda i kraft någon gång under första kvartalet 2026.

Alla omfattas inte
Till skillnad från tidigare elbilsbonusar blir den nya modellen kraftigt begränsad. Stödet riktar sig enbart till privatpersoner med inkomster under en viss nivå och som bor i områden med svag tillgång till kollektivtrafik.
Dessutom krävs att hushållet inte tidigare ägt någon elbil eller laddhybrid. Bonusen kommer alltså inte att vara tillgänglig för den breda massan av bilköpare.
Gäller även begagnat och leasing
En viktig skillnad jämfört med tidigare stöd är att bonusen inte bara gäller vid köp av ny elbil. Även privatleasing samt köp av begagnad elbil omfattas av regelverket, något Vi Bilägare tidigt rapporterat om.
Enligt regeringens nuvarande plan ska den nya elbilsbonusen börja gälla från den 1 februari 2026, förutsatt att den svenska förordningen hinner träda i kraft i tid.




