2026 blir ett år då vissa bilägare får en lugnare plånbok, medan andra kan få en obehaglig överraskning, trots att bilen är samma som i fjol. Nyheter24 går igenom bränslepriset, den höjda fordonsskatten och regler som träder i kraft som ger både vinnare och förlorare. Vilken blir du?

Bränslepriset 2026: Vinnare och förlorare
Regeringen har beslutat och kommunicerat att skatten på bensin och diesel inte ska indexeras inför 2026. Det betyder att skattesatserna som gäller efter sänkningarna 2025 också ska gälla under 2026, istället för att automatiskt räknas upp.
Samtidigt ligger reduktionsplikten på tio procent för både bensin och diesel från 1 juli 2025.
Dock är det viktigt att veta även om skatten inte indexeras kan priset vid pumpen fortfarande påverkas av råoljepris, kronkurs, raffinaderimarginaler och konkurrens, så "ingen indexering" är inte samma sak som "samma literpris hela året".
Vilka blir vinnarna? Det som säkert går att säga är att högmilare med bensin/diesel, kan bli vinnare, särskilt om indexering annars hade gett automatiskt skattepåslag. Även dieselägare med långa körmönster, då “utebliven” skattehöjning slår mer i kronor för den som tankar ofta.
Vilka blir förlorarna? Bilägare som tror att 2026 är "spikat billigt" är därför för lågt. Skatten ligger still, men pumppriset kan fortfarande röra sig uppåt. Även förare som påverkas mer av inblandning eller produktmix än av skatt, då reduktionsplikten och marknadsfaktorer kan ge prisvariation även utan indexering.

Höjd fordonsskatt 2026: Vinnare och förlorare
I Sverige bygger fordonsskatten för personbilar i praktiken på uppgifter i vägtrafikregistret, där bland annat bilens koldioxidvärde, spelar stor roll i bonus malus-systemet, enligt Transportstyrelsen.
Det som blir nytt för många modeller är att laddhybrider får ett mer verklighetsnära, ofta högre, koldioxidvärde när EU:s skärpta beräkningsmetod slår igenom. I svensk motorbevakning beskriv detta som att nya laddhybrider från 1 januari 2026 kan få högre skattegrundande koldioxid, vilket kan ge högre fordonsskatt för vissa modeller.
Vilka blir vinnarna? Den som redan äger sin laddhybrid och som inte ska nyregistrera samma modell med nya värden, enligt Autoplan. Risken för "skattehopp" ligger framför allt på nya bilar. Även köpare av laddhybrider som fortfarande hamnar under malus gränser med nya beräkningssätt, då kan skatten fortsätta vara låg. Samt även elbilister.
Vilka blir förlorarna? Den som planerar att köpa en ny laddhybrid 2026 och räknar med “gammalt koldioxid-tal” i kalkylen. Det är här effekten kan bli dyr. Även leasingkunder och tjänstebilsförare.

Besiktningsreglerna 2026: Vinnare och förlorare
Nya regler kring besiktning kommer att träda i kraft i början av januari 2026, där bland annat eCall-systemet (nödsamtal vid olycka) inte längre kommer att kontrolleras. Orsaken? Telekombranschen avvecklar 2G- och 3G-näten, vilket kan tända en eCall-varningslampa utan att något i bilen faktiskt är trasigt, enligt Transportstyrelsen.
De nya reglerna förväntas träda i kraft i början av januari 2026, och att de under tiden har rekommenderat besiktningsföretagen att avstå från att kontrollera eCall tills föreskriftsändringen formellt gäller.
Vilka blir vinnarna? Bilägare som riskerar underkännande på grund av eCall-varningslampa kopplad till nätavveckling (2G/3G) snarare än ett faktiskt bilfel. Samt ägare till bilar med 112-baserat eCall som bygger på 2G/3G, eftersom risken för körförbud kopplat till besiktningskontrollen bedöms minska när kontrollkravet tas bort.
Vilka blir förlorarna? Den som redan hunnit bli underkänd innan ändringen börjar gälla (effekten kommer först när nya regler gäller). Samt bilägare som tolkar det som att eCall "inte spelar någon roll" kravet i besiktningen tas bort.





