Nyheter24
Annons

Bränslepriset 2026: Så påverkas dina bilkostnader

Publicerad: 10 dec. 2025, kl. 09:33
Foto: Lise Åserud/TT & Anders Wiklund/ TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Att välja mellan bensin och diesel kan verka som ett enkelt val, men verkligheten är lite mer komplicerad än så. Kostnaden per liter vid pumpen är bara en del av ekvationen, hur mycket man kör, vilken bil du väljer och vilka skatter som gäller, påverkar i allra högsta grad totalkostnaden. 

Inför 2026 är frågan om bensin- eller dieselbil blir billigast att äga mer än aktuell än någonsin. Samtidigt förändras regelverk, beskattning och drivmedelspriset kontinuerligt, vilket kan göra det ännu svårare att veta vilka bilar som faktiskt blir mest ekonomiska på sikt. 

Foto: Henrik Montgomery/TT

Diesel- och bensinbilar: Brytpunkten i mil per år

Frågan om vilken bil som blir billigast att äga 2026, kan inte besvaras med ett enda pris vid pumpen, menar i alla fall experter. 

Annons

– Eftersom det finns en inbyggd "tröghet" i att man har den bil man har finns sällan möjlighet att välja. Ska man köpa en bil kan man säga mellan tummen och pekfingret att bensinbilar enligt statistik ofta rullar runt 1 000 mil per år medan dieselbilar oftast körs mer än 1 500 mil, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M-Sverige, i en intervju med Nyheter24

En genomsnittlig svensk bil kör ungefär mellan 1 100 och 1 200 mil per år, medan dieselbilar ofta används mer intensivt. Detta gör att brytpunkten i mil per år inte är godtycklig, den ligger nära den verkliga användningen. 

– Vid längre körsträcka än så, kanske 2 000 mil eller mer kan el vara ett alternativ, om man kan ladda den billigt hemma. Observera att nya dieselbilar har hög malusskatt, säger han. 

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Malus och skatten som påverkar nya bilar

En viktig faktor som ofta underskattas är malus, den extra fordonsskatten för bilar med höga utsläpp. Malus gäller för nya bensin- och dieselbilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid under de tre första åren, enligt Transportstyrelsen. För en ny diesel med relativt höga utsläpp kan detta alltså innebära flera tusen kronor per år i extra skatt. Effekten blir tydlig:

Annons
  • Vid låg körsträcka kan malus äta upp fördelen med dieselns lägre förbrukning.
  • Vid hög körsträcka kan diesel fortfarande bli billigare, men först efter några år när malusperioden är över.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Reduktionsplikten: Marginal effekt på pumppriset

Debatten om revisionsplikten kan ge intrycket av stora prishöjningar, men effekten på svenska bilisternas plånbok är begränsad. 

Annons

– Marginellt. HVO100, som består av ren HVO, har ett merpris på cirka åtta kronor litern jämfört med diesel. Vid en inblandning på tio procent blir merkostnaden alltså inte jättestor, förklarar Stjernvall. 

Konjunkturinstitutet bekräftar att den svenska reduktionsplikten 2025 och 2026 endast påverkar priset i marginell omfattning, särskilt med tanke på att HVO-marknaden vuxit kraftigt och att de svenska pumppriserna ligger lågt jämfört med EU. 

Huruvida vem som drabbas hårdast av reduktionsplikten som höjdes till tio procent 1 juli 2025, är främst de som bilar fossila drivmedel, främst diesel, enligt Stjernvall. 

– Den som kör en bil som kräver fossila drivmedel, och kanske framförallt diesel, blir förstås mer utsatt, säger han. 

Foto: Janerik Henriksson/TT

Prisnivåer och framtiden

I dag har Sverige historiskt låga bensin- och dieselpriser. Regeringen har sänkt skatter och reduktionsplikten tillfälligt, vilket gjort fossila bränslen mer prisvärda. Men trenden pekar uppåt: EU:s nya utsläppshandel ETS 2 för vägtransporter, som väntas från 2027, kan driva upp bensin- och dieselpriser med omkring 2,5 kronor per liter. För en genomsnittsbillist som kör 1 100 mil per år innebär det cirka 1 600 och 2 000 kronor mer per år. 

Annons
Foto: Adam Ihse/TT

Vinnare och förlorare 2026

Vilka påverkas mest av bensin- och dieselpriserna 2026? 

– Alla som behöver använda bilen och inte har så kallad drivmedelsförmån, vilket man har om man kör en förmånsbil man har via jobbet, säger Stjernvall och fortsätter:

– Det finns alltid olika risker med olika typer av energi. Fossila bränslen är förstås väldigt utsatta för faktorer som tillgång och valuta eftersom vi måste importera dem och den mesta tillgången regleras av oljekartellen OPEC. Elpriser kan samtidigt vara högre om det är kallt ute, eller vissa tider på dagen.

Vinnarna blir istället de som redan ställt om till elbilar eller biogas.

– Den som kör på biogas eller har en utsläppsfri elbil klarar sig förstås bäst.

Foto: Anders Wiklund/TT

Det ska du göra om du ska köpa bil 2026

För den som står inför ett bilköp den kommande tiden är Stjernvalls råd tydligt. 

– Ekonomi är det många hushåll tycker är allra viktigast. Eftersom elbilar, särskilt nya, är dyra väljer många bort dem, så ser verkligheten ut i dag. Men man måste räkna på egna exempel. Kan man ladda hemma där bilen oftast står parkerad skulle jag överväga en elbil.

I korthet bör man väga:

  1. Hur mycket bilen kommer att köras per år.
  2. Malus och andra skatter som påverkar nybilskostnaden.
  3. Möjligheten att ladda elbil hemma för att minska energikostnader.

Med dessa faktorer i åtanke blir valet mellan bensin, diesel eller el tydligare, även när drivmedelspriserna rör sig upp och ner under 2026. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons