Det är naturligtvis en fråga om blivit allt känsligare efter Rysslands invasion av Ukraina.
Över hälften av råvaran saknar ursprung
När du handlar mat får du ursprungsmärkning på allt från äpplen till kött. Men vid pumpen är det nattsvart. Enligt Energimyndighetens siffror, sammanställda av Gröna Mobilister, hade 55 procent av råvaran till Sveriges fossila bensin och diesel under förra året okänt ursprung.
Frågan är extra känslig efter invasionen av Ukraina. OKQ8 och Circle K säger att deras leverantörer lovat att ingen råolja kommer från Ryssland. Organisationer och branschen upprepar samma budskap, men Gröna Mobilister konstaterar att löftet är svårt att värdera eftersom spårbarheten är så dålig.
St1 och Preem kan visa – andra famlar i mörkret
Vissa aktörer har full koll. Preem och St1 har egna raffinaderier och kan därför peka ut råvaruländerna tydligt. De hämtar främst olja från Norge, USA och Guyana.
Men för OKQ8 och Circle K är det annorlunda. De köper bränsle från andra raffinaderier, och utan lagkrav på att redovisa ursprunget slutar det med att nästan allt kategoriseras som just okänt.
Resultatet är slående:
- OKQ8: 93 procent okänt ursprung för bensin.
- Circle K: 93 procent okänt ursprung för bensin.
- För diesel är siffrorna ännu högre.

Ny lag 2026 – men fortfarande oklart för kunderna
I januari 2026 skärps reglerna. Importörer av bensin och diesel måste då kunna styrka varifrån råvarorna kommer. Ett stort steg för spårbarheten, men inte hela vägen.
OKQ8 säger redan nu att det ändå kan bli svårt att ta fram en ursprungsmärkning som kunderna kan lita på. Det finns inget färdigt system som följer bränslet från källa till pump.

Länderna du faktiskt gynnar
När ursprunget väl är känt dominerar några länder tydligt. För Preem, Gulf, Din-X och PS Energi kommer runt hälften av råvaran från Norge. USA, Storbritannien, Guyana och Nigeria är också vanliga ursprungsländer.
St1 domineras av USA och Norge, medan Qatar dyker upp som en oväntat stor dieselkälla.




