Region Blekinge hade planerat att bygga upp en bilpool med enbart elbilar. Men planerna har gått i stå. Orsaken är ett nybyggt parkeringsgarage i Karlskrona som blivit både kraftigt försenat och betydligt dyrare än beräknat.
Garaget skulle ha stått klart redan 2023. Än i dag är det inte godkänt för användning, efter att ha underkänts vid flera besiktningar, något SVT rapporterar om.
Tvist och tekniska brister
En konflikt mellan regionen och byggbolaget har förvärrat situationen. Byggbolaget menade tidigare i år att garaget var färdigställt, men regionen höll inte med och flera brister har pekats ut.
Enligt uppgifter handlar det bland annat om ojämn asfaltsbeläggning, dålig avrinning i brunnarna och synliga lagningar på väggarna. Problemen har gjort att garaget inte kan tas i bruk som planerat.
– Situationen är beklaglig, men det handlar om stora summor och vi ska givetvis ha en ansvarsfull hantering av skattemedel, har Magnus Arvidsson (M), ordförande i regionstyrelsens serviceutskott, tidigare sagt.

Moment 22
Beslutet har väckt kritik både internt och externt, där flera pekar på att regionen nu hamnar i ett slags moment 22.
Ambitionen att gå före i omställningen till eldrift finns kvar på pappret, men i praktiken bromsas utvecklingen av ett byggprojekt som aldrig tycks bli klart. Samtidigt fortsätter kostnaderna att ticka på, både för tillfälliga fordonslösningar och för ett garage som står tomt.
För Region Blekinge innebär situationen ännu ett exempel på hur goda klimatambitioner kan falla platt när infrastruktur och planering inte håller samma tempo.

Laddstolparna oanvändbara
Konsekvensen blir nu att regionens laddstolpar inte får användas. Därmed faller hela grunden för elbilspoolen. I stället har regionen tvingats göra en ny upphandling för att köpa in hybridbilar.
Det innebär både en omväg i klimatarbetet och extra kostnader för skattebetalarna.
– Det är synd. Det är skattepengar som går till ingenting, säger läkaren Amanda till P4 Blekinge.
När parkeringsgaraget faktiskt kan öppna är fortfarande oklart. Tills vidare rullar regionens tänkta elbilssatsning på halvfart, bokstavligen, med bilar som både tankar och laddar.




