Nyheter24 begav sig till Portugal för en provkörning.

Europas mest sålda bil tar risker
Renault Clio är inte vilken småbil som helst. Sedan starten 1990 har över 17 miljoner exemplar byggts och under första halvåret 2025 var Clio Europas mest sålda bil. Det här är modellen som definierar hela Renault.
Därför är det ingen slump att fransoserna väljer att ta ut svängarna rejält med den sjätte generationen. Nya Clio introducerar ett helt nytt designspråk som ska leva parallellt med märkets mer retroinspirerade linje.
Resultatet är en betydligt mer aggressiv och kantig Clio än tidigare. Renault kallar den sin sexigaste Clio någonsin, e tt påstående som lär dela åsikterna och undertecknad tycker att den ser ut som en Mitsubishi.

Modern kupé med Google i centrum
Invändigt möts man av två 10,1-tums skärmar, en bakom ratten och en i mitten. Infotainmentsystemet bygger på Google med Maps, Play Store och Googles AI Gemini integrerat.
Materialkvaliteten har lyfts tydligt med mjukare ytor och en mer påkostad känsla. Samtidigt är ergonomin inte helt klockren. Tre spakar bakom ratten gör det rörigt och vid flera tillfällen tog jag fel på vindrutetorkare och växelväljare.
Även mittkonsolen har en hård kant som stör vaden efter en längre körning. I övrigt är kupén rymlig för klassen med gott om förvaring och bekväma stolar.
Bagageutrymmet rymmer 391 liter och baksätet duger för kortare resor.

Hybrid i fokus men växellådan irriterar
Jag körde Clio E-Tech som är en fullhybrid på 160 hästkrafter. Batteriet på 1,4 kWh gör att bilen kan köras på el upp till 80 procent av tiden vid stadskörning.
Vid lugn körning fungerar drivlinan fint. Elmotorn ger snabb gasrespons och bilen känns pigg i vardagstempo. Problem uppstår emellertid när man tar sig an lite mer dynamisk körning.
Renaults kopplingslösa växellåda har svårt att hänga med när man anammar en mer inspirerande körstil. Det kan bli fördröjning vid gaspådrag, sega växlingar och onödigt höga varvtal i uppförsbackar.
Det här är en drivlina byggd för ekonomi, inte körglädje. Det är något förbrukningen skvallrar om som anges till 0,39 liter per mil och räckvidden till upp till 100 mil.

Smart körläge men hård komfort
Nya Clio introducerar ett Smart körläge som automatiskt växlar mellan Eco, Komfort och Sport beroende på hur man kör. Systemet fungerar överraskande bra och väljer oftast rätt.
Vår testbil rullade på 18-tumsfälgar som gav en stötig upplevelse på grova portugisiska vägar. Mindre hjul lär vara ett bättre val. I övrigt är fjädringen följsam och styrningen förvånansvärt direkt.

Nya Renault Clio satsar rejält
Nya Renault Clio är tydligt mer ambitiös än tidigare. Designen sticker ut, tekniken är modern och hybridlösningen imponerar i rätt tempo.
Samtidigt dras helhetsintrycket ner av en växellåda som kräver tålamod och vissa ergonomiska missar. Clios försäljning har gått som bäst när fransoserna tagit sig större friheter, vilket de nu alltså gjort.
Det kommer fler drivlinor och växellådor som vi får testa när de första bilarna börjar rulla i Sverige.

Första intryck av nya Renault Clio: 4/5
Motor: 1,8-liters I4, 160 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dogbox, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,3 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 271 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4116/1768/1451 mm
Pris (indikation): Från ca 300 000 SEK




