Nio EL6 provkörd – bästa kinesiska elbilen just nu?
Nio är ett i raden av kinesiska märken som tågat in på den svenska marknaden. Märkets första entré på den europeiska marknaden var i grannlandet Norge med el-suven ES8. Nu består utbudet emellertid av flera alternativ och senast ut är EL6.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Vi har tidigare provkört den första modellen ES8, flaggskeppssuven ET7, flaggskeppet EL7, och Model 3-rivalen ET5.
Med EL6 har Nio slagit på stort och enligt kineserna rör det sig om märkets viktigaste bil, inte minst för den europeiska marknaden.
Nio EL6 är ytterst viktig
Nio EL6 är märkets bäst säljande modell. Faktum är att den i Kina säljer bäst i hela sitt segment.
Enligt Nio själva är Europa en viktig marknad för det kinesiska märket.
Märket, vars historieböcker har funnits i blott sju år inledde sin europeiska marknadspenetration två år sedan i Norge, då med lanseringen av Nio ES8.
Till Sverige kom först Nio ET7, märkets flaggskeppsmodell, som inte gjort särskilt mycket väsen av sig.
Därefter har Tesla Model 3-rivalen Nio ET5 tillkommit samt flaggskeppssuven EL7.
Det är emellertid med modellen EL6 som Nio slår på stort och märket kallar bilen för ”vardagshjälten” med hänsyn till dess mångsidighet.
En tuff nöt att knäcka
Nio EL6 ger sig rakt in i samma segmentsom exempelvis Audi Q8 e-tron, BMW iX, Mercedes-Benz EQE SUV, för att nämna några tyska konkurrenter.
Det är även samma segment som kommande Cadillac Lyriq.
Även om segmentet är bestämt lukrativt är det även oerhört konkurrenskraftigt. Det gäller alltså att EL6 är riktigt bra för att kunna locka till sig köpare. En stor del av detta är prissättningen.
Något Nio tror kan locka till sig köpare är batteribyten. I Sverige finns det åtta batteribytesstationer som innebär att man som Nio-ägare kan byta batteri på sin elbil på cirka fem minuter, i stället för att ladda.
Det är emellertid under förutsättning att bytena går smidigt till, något som inte alltid kan garanteras – vilket vi själva fått erfara.
Kunderna i centrum
Under presentationens gång pratade Nio mycket om märkets närvaro på den kinesiska marknaden, samt om vad deras kinesiska kunder gillar.
På frågan hur nya Nio EL6 är tänkt att tilltala europeiska kunder nämnde märket först att bilens vindrutetorkare minsann är uppvärmda.
Därtill nämndes det faktum att bilen är utvecklad med Europa i fokus. Märket är noga med att anpassa modellerna till lokala marknader – något andra biltillverkare också gör – samtidigt som variationen på ”europeiska” modeller är desto större.
Fortsättningsvis skryter även Nio på att de lyssnar på kundfeedback på ett individuellt plan. Av den anledningen sägs Nio ändå ha fått sig en förståelse för hur europeiska konsumenter skiljer sig från exempelvis kinesiska.
Infotainment en masse
Vår testrutt bestod av en blandning av slingriga alpvägar, spikraka tyska motorvägar, och kullerstensbelagda småvägar.
När man hoppar in i EL6 möts man av märkets kolossala infotainmentskärm som styr bokstavligt talat alla funktioner. Systemet är för det mesta responsivt, men det tog år och dagar att koppla ihop mobiltelefonen med systemet.
Apropå mobiltelefoner erbjuder inte Nio vare sig Android Auto eller Apple CarPlay. Anledningen sägs vara att de är nöjda med sitt eget ekosystem och vill ha kontroll över den digitala upplevelsen.
Kruxet är att märkets egna system inte är tillräckligt intuitivt och på tok för många funktioner styrs av touchskärmen samt återfinns inte där man förväntar sig.
Ett annat irritationsmoment är den myriad av säkerhetssystem som EL6 är belamrad med. Det första Nio-representanten jag fick bilen av ville visa mig var hur man stängde av alla system.
Anledningen är att de känns felkalibrerade och inkräktar rejält på körupplevelsen. Det är emellertid inte unikt för Nio, utan vissa funktioner finns där till följd av rådande EU-lagstiftning.
En mångsidig pjäs
Nio EL6 är tänkt att erbjuda en mångfacetterad körupplevelse. Av den anledningen finns det totalt nio olika körlägen i EL6. Det är bestämt överflödigt, men möjliggör en stor bredd när det gäller hur man kan köra bilen.
För maximal effekt måste man sätta bilen i Sport +-läget, vilket möjliggör att man katapulteras till 100 km/h på 4,5 sekunder.
Det är dock inte en bil som uppmuntrar till särskilt dynamisk körning, och både för räckviddens och ens egen skull rekommenderar jag att man kör bilen i komfort-läget och satsar på en strategi där man glider fram.
Bilen har även flertalet lyxbetonade funktioner som massage i sätena, ventilerade säten, ett lounge-läge och liknande.
Fjädringen är oerhört mjuk och ljudnivån i kupén är tyst. Kvalitetskänslan är bra och baksätet erbjuder en enorm rymd, med mycket plats för fötterna under de främre stolarna.
Rent kördynamiskt är EL6 svaga länk emellertid fjädringen. Den jobbar frenetiskt med att hantera vägens ojämnheter och vid mer inspirerande körning hänger den inte med i svängarna.
Det känns mer som en kalibreringsfråga om något, men man får känslan av att de som ansvarar för fjädringen inte riktigt vet vad de sysslar med.
Den bästa kinesen?
Nio EL6 är den bästa bilen som det kinesiska märket har byggt. Även om det inte säger särskilt mycket, är det ett tecken på att de jobbar för kung och fosterland för att hela tiden förbättra sina produkter.
EL6 imponerar på flertalet punkter – den erbjuder en hög dos praktikalitet, en hög komfortnivå, och hyfsad räckvidd. Jämte konkurrenterna är den tveklöst uppe och slåss med de bästa, vilket är synnerligen imponerande från ett märke som endast existerat i sju år.
Den svaga länken ligger i infotainmentsystemet, samt i detaljerna. Helhetsintrycket är överväldigade positivt, men vissa petitesser har märket missat.
Det är lite som ett femstjärnigt hotell som tar extra betalt för cappuccino på frukosten – upplevelsen levererar inte riktigt hela vägen in i mål, men det är inte så tokigt ändå.
Nio EL6 börjar på 769 000 kronor med det mindre 75 kWh-batteriet.
Betyg av Nio EL6: 4/5
Nio EL6 100 kwh (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 483 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrit
Acceleration 0-100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 529 km
Laddeffekt (AC/DC): 11 kW/180 kW
Batteri: 100 kWh
Vikt: 2 323 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4854/2212/1703 mm
Pris: från 879 000 SEK