Vi reste till Toscana för att provköra uppdaterade Tonale.

En bil med själ
För många bilälskare är Alfa Romeo ett märke som står för känsla och karaktär. Det är bilar som är tänkt att vara mer än ett transportmedel, utan i stället lägga krut på känsla. Uppdaterade Tonale är märkets försök att vinna tillbaka publiken, något som märks redan vid presentationen.
I stället för att tala om självkörning och digitala tjänster valde Alfa Romeo att fokusera på körglädje. Man menar att ingen artificiell intelligens i världen kan förstå hur det känns att köra en bil med hjärtat.
Det var både charmigt och uppfriskande i en tid då de flesta tillverkare gärna pratar mer om mjukvara än motorer.

MISSA INTE: Får man köra bil med tofflor? Så säger lagen
Modern, men inte överdriven
Tonale är full av teknik men försöker inte vara en dator på hjul. Här finns allt man förväntar sig av en modern suv: adaptiv farthållare, navigator och parkeringshjälp. Men fokus ligger inte på digitala gimmickar, utan på hur bilen känns.
Designen har fått ett varsamt lyft. Fronten är ny för att klara EU:s senaste krav och den klassiska sidoplacerade skylten är borta. Trots det ser Tonale fortfarande ut som en äkta Alfa, alltså vacker, sportig och full av attityd. Flera nya kulörer har hämtats ur märkets historiska arkiv, vilket förstärker det italienska.

Stil, detalj och körkänsla
Små detaljer gör stor skillnad. Brembo-bromsar, dubbla avgasutblås och en inredning med material som känns gedigna ger en premiumkänsla som många konkurrenter saknar. Interiören är sportig men samtidigt bekväm, och Alfa har lyckats skapa en balans mellan design och funktion som känns genuint italiensk.
Bakom ratten lever Tonale upp till sitt rykte. Chassit är förfinat med bredare hjulspår och justerade dämpare. Resultatet är en bil som känns pigg, stabil och engagerande. På de slingriga vägarna i Toscana visar den upp en balans som gör att man vill fortsätta köra bara för nöjes skull.

MISSA INTE: Jag tar körkort utan att köra bil
Hybrid med karaktär
Tonale är en laddhybrid där bensinmotorn driver framhjulen och elmotorn bakhjulen. Kombinationen fungerar fint och bilen kan köras upp till cirka 60 kilometer på el. När batteriet är laddat känns den kvick och alert, men när det är tomt tappar drivlinan lite av sin energi.
De nya adaptiva stötdämparna förändrar bilens karaktär beroende på körläge, från mjuk komfort till fast sportläge. Skillnaden märks tydligt och bidrar till att Tonale känns mer levande än många konkurrenter.

Alfa Romeo Tonale är en emotionell pjäs
Alfa Romeo Tonale är ingen bil för den som jagar den senaste tekniken. Den är för den som vill känna sig som en del av körningen. Designen är vacker, köregenskaperna skarpa och känslan unik.
Tonale visar att det fortfarande finns plats för passion i en värld som allt mer handlar om algoritmer och appar. Det gör den till ett av de mest intressanta valen i suv-klassen just nu, åtminstone för entusiaster. Om den lyckas tilltala en bredare målgrupp, något av ett nödvändig ont, återstår att se.
Helhetsintryck av nya Alfa Romeo Tonale 4/5
MISSA INTE VÅR PODCAST OM BILAR OCH BILVÄRLDEN
