Nyheter24
Annons

Så bra är nya Volvo ES90 – svensk lyxbil med höga ambitioner

Publicerad: 26 okt. 2025, kl. 19:34
Vi provkörde nya ES90 i Nice. Foto: Volvo
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

Vi åkte till södra Frankrike för en provkörning.

Volvo ES90 är en viktig bil för märket. (Foto: Volvo)

Volvos nya flaggskepp

Volvo ES90 är märkets nya storsatsning inom elbilar, en fem meter lång sedan eller halvkombi beroende på vem man frågar. Den bygger på samma teknik som EX90 och Polestar 3 men är lägre, mer strömlinjeformad och tydligt positionerad som Volvos mest avancerade bil hittills.

Under skalet finns Volvos nya 800-voltsarkitektur och egenutvecklade elmotorer. Det gör att bilen kan snabbladdas med över 300 kW och ta sig upp till 70 mil enligt WLTP. Till skillnad från tidigare modeller fungerar mjukvaran och centraldatorn nu betydligt bättre.

Huvudmarknaden blir Kina, men bilen kommer också till Europa i begränsad omfattning. Formen är en blandning mellan sedan och kombi, vilket gör ES90 svår att placera men också unik.

Interiören är en modern historia. (Foto: Volvo)

Design och intryck

ES90 liknar en korsning mellan Polestar 2 och EX90. Den höga bakdelen och de smala bakljusen ger bilen ett eget uttryck. Från vissa vinklar är den elegant, från andra lite säregen, men helhetsintrycket är modernt och välbyggt.

Annons

Insteget känns typiskt Volvo, tungt, tryggt och tyst. Dörrarna stängs med ett dovt klick eller automatiskt med soft close. Interiören domineras av ljusa material, trä och metall i fin balans. Enkelheten är genomgående skandinavisk, även om vissa plastdetaljer bryter illusionen av total lyx.

Baksätet är rymligt och bekvämt men inte överdådigt. Här finns värme, ventilation och bra benutrymme, men ingen massage eller skärm för passagerarna. Volvo håller fast vid att föraren fortfarande står i centrum.

ES90 kostar närmare miljonen. (Foto: Volvo)

På vägen

När vägarna slingrade sig upp i bergen ovanför Monaco visade ES90 sin styrka. Komforten är i toppklass och kupén är så tyst att fläktarna hörs mer än vägbruset. Ljudsystemet från Bowers & Wilkins med 25 högtalare gör bilen till en rullande konsertsal.

Luftfjädringen hanterar ojämnheter på ett imponerande sätt, även om små stötar ibland tränger igenom. Styrningen är lätt men exakt och gasresponsen mjuk. Den bakhjulsdrivna versionen har tillräckligt med kraft för vardagen men är inte byggd för att imponera med fart. Väghållningen är trygg snarare än sportig.

Infotainmentsystemet är snabbt och logiskt uppbyggt men kräver en del tålamod. Flera grundläggande funktioner, som att justera farthållaren, ligger dolda i menyer. Här finns fortfarande förbättringspotential.

ES90 ger sig in i ett tufft segment. (Foto: Volvo)

Volvo ES90 visar att svenskarna menar allvar

Volvo ES90 visar att märket har hittat rätt riktning igen. Den kombinerar teknik, komfort och kvalitet på ett sätt som känns genomtänkt och moget. Räckvidd, laddhastighet och materialval placerar den i nivå med de bästa konkurrenterna från Tyskland.

I Sverige säljs den först i den påkostade Ultra-versionen för drygt en miljon kronor, cirka 100 000 kronor mer än BMW i5 och ungefär dubbelt så mycket som den kommande Audi A6 e-tron.

För den som vill ha en elbil med personlighet, hög komfort och en tydlig svensk identitet är Volvo ES90 ett värdigt alternativ. Den är kanske inte sportigast i klassen men den är utan tvekan mest harmonisk.

Helhetsintryck av Volvo ES90: 4/5

Motor: En elmotor, 333 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,6 sek
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 651 km
Vikt: 2 410 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5000/2120/1547 mm
Pris: Från 929 000 SEK

Kommentarer

Annons
Annons
Annons