Vi har testat bilen på hemmaplan.

Slår ett slag för dieseln
Audi har lanserat A6 som elbil i form av A6 e-tron, men för den svenska marknaden finns fortfarande en mer traditionell version med förbränningsmotor.
Under huven sitter en tvåliters fyrcylindrig diesel med mildhybridteknik som levererar 204 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den är kopplad till en sjuväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift.
Det är en drivlina som känns mer rationell än inspirerande. Ljudet från motorn är inte särskilt elegant som inte riktigt matchar bilens sofistikerade framtoning.
Samtidigt är det svårt att inte uppskatta hur bränslesnål och uthållig den är. Över 100 mil på en tank är inga problem och tankningen tar bara några minuter. För den som kör mycket är det argument som fortfarande biter.
Det finns något nästan charmigt i kontrasten mellan den grovhuggna dieselmotorn och den utsökta komforten. Den paradoxala blandningen av lyx och vardagsnytta gör bilen till en speciell upplevelse, på gott och ont.
Audi erbjuder även A6 Avant somn laddhybrid i form av e-hybrid quattro, som nu finns i två versioner med 299 respektive 367 hästkrafter. Båda är fyrhjulsdrivna och får en elräckvidd på upp till 10 mil tack vare ett nytt högvoltsbatteri och förbättrad energihantering. Räckvidden är upp till 10 mil.

Komfort som nästan når A8-nivå
När man kör nya A6 märks det snabbt hur mycket energi Audi lagt på komforten. Kupén är tyst, isolerad och elegant.
Under låg fart smyger bilen fram på eldrift under korta stunder och skapar en nästan elektrisk känsla av stillhet. På motorvägen blir det uppenbart hur väl avstämd luftfjädringen är. Den sväljer ojämnheter och gropar utan att förlora kontroll, något som gör långresor till en ren fröjd.
Testbilen hade däremot 21-tumsfälgar, vilket visade sig vara ett misstag. De stora hjulen förmedlar alla små ojämnheter direkt till kupén och saboterar en del av den annars utsökta fjädringskomforten.
Sätena är utmärkta, ljudnivån låg och materialen överlag fina, även om vissa detaljer avslöjar att Audi sparat in på de dyraste materialen. Den som ofta kör långt kommer dock uppskatta känslan av trygghet och stabilitet.

När lyxen har sina brister
Trots all teknik och komfort bjuder A6 också på en del irritationsmoment. Motorn låter grov och växellådan beter sig ibland ryckigt vid låg fart, även när den är varm.
Interiören ser modern ut men lider av att alldeles för mycket styrs via pekskärmar.
Testbilen hade även problem med den eldrivna bakluckan som inte alltid öppnade sig som den skulle, varken via nyckeln eller den rörelsestyrda funktionen under stötfångaren. Det tillsammans med ett misstänkt dåligt motorfäste gav en känsla av att bilen inte riktigt var färdigkalibrerad.

Nya Audi A6 övertygar ändock
Audi A6 med dieselmotor och luftfjädring är en bil för den som lägger många mil på vägarna och värderar komfort högre än sportighet. Den är stabil, tyst och trygg, men saknar den sista gnistan av raffinemang som krävs för att utmana de allra bästa.
Ett bensinalternativ hade troligen gjort underverk för körupplevelsen. BMW 5-serie känns fortfarande ett snäpp mer genomarbetad, både när det gäller materialkvalitet och användarvänlighet.
Sammantaget är Audi A6 ett övertygande långfärdsalternativ, men den är inte utan kompromisser. Det är en bil som glänser när man ger sig ut på motorvägen, men som avslöjar sina svagheter i stadstrafik.

Helhetsintryck av nya Audi A6: 4/5
Motor: 2-liters fyrcylindrig diesel med mildhybridteknik, 204 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 241 km/h
Vikt: 1 930 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4999/1875/1472 mm
Pris: från 629 000 kronor (testbil: ca 897 200)

