Chevrolet Blazer från 1970 provkörd – drömbil för 5 miljoner
Drömbilar är en högst personlig angelägenhet. För vissa är det exotiska europeiska superbilar som gäller, men för andra är det raka motsatsen. Vi begav oss till Kalifornien för att provköra en 1970 års Chevrolet K5 Blazer.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Det rör sig dock inte om vilken K5 Blazer som helst, utan en som företaget Velocity från Penascola, Florida, USA har lagt vantarna på.
De som är bevandrade i arenan för klassiska bilar känner säkert till aktörer som Alfaholics och Singer.
Det är företag som tar en gammal, eftertraktad modell och totalrenoverar den samt adderar en lagom dos moderniteter. Det är en fråga om att kombinera det bästa av två världar.
Det Velocity gör är att anamma ett liknande tänk och applicera det på extremt amerikanska ikoner.
I utbudet finns exempelvis Ford Bronco, Ford Mustang, och International Scout.
Vi lade vantarna på märkets Chevrolet K5 Blazer, en bil som blev en riktig framgångssaga för amerikanska General Motors.
En tvättäkta succé
När Chevrolet K5 Blazer debuterade 1969 tog den segmentet med storm. Den baserades på en pick-up, vilket reducerade kostnader, ökade innerutrymmen och gav möjligheten att erbjuda automatlåda och luftkonditionering.
Kombinationen av gedigna terrängegenskaper och vissa mer lyxbetonade inslag ledde till att K5 Blazer redan 1970 sålde bättre än sina konkurrenter i form av Dodge Ramcharger och Ford Bronco.
Första generationen – som Velocitys bil är baserad på – tillverkades mellan 1969 och 1972. Chevrolet K5 Blazer tillverkades till och med 1994 och varje ny generation var väldigt lik generationen innan.
Idag har fina exemplar stuckit iväg i värde, varför det finns en marknad för helt genomgångna bilar.
Det är av bestämt nostalgiska skäl som förhållandevis alldagliga bilar i superfint skick kan gå för multum.
Fortsättningsvis fanns det en tydligare differentiering mellan bilmärken, något som gör sig extra märkbart idag då bilmarknaden bli alltmer homogen.
Många bäckar små
Velocitys filosofi är att erbjuda klassiska bilar men med en lagom dos modernitet för att de ska kunna användas dagligen utan att ge konstant huvudvärk. De kallar sina bilar för moderna klassiker.
Företaget garanterar en leveranstid på 14 veckor från beställning. Det är förhållandevis unikt för industrin, där ledtiderna oftast är betydligt längre.
I processen ingår det att plocka isär originalbilen, totalrenovering av samtliga komponenter, ihopbyggnad av bilen, ett 800-kilometerstest av bilen och leverans.
Kunden får hänga med i varje steg av resan och det hela dokumenteras så att man kan följa bygget av sin amerikanska drömbil.
Hantverk rakt igenom
Interiören är bombarderad med läder en masse. Stygnen är handgjorda, något som syns och vilken i sin tur gör att det hela känns mer autentiskt. Stolarna är försedda med både värme och ventilation, och lädret är av utsökt kvalitet.
Det finns även en backkamera att tillgå – även om upplösningen inte är något att hänga i julgranen. Vår testbil ingår i märkets Heritage Series – toppmodellen – och innebär tvåtonslack, unika interiörer och en rad lyxiga inslag.
En riktig nostalgitripp
Vår provtur ägde rum i samband med Monterey Car Week i Kalifornien. Testrutten bestod för det mesta av berömda 17 Mile Highway som går längs Stillahavskusten.
Det krävs ett enormt kliv upp för att sätta sig bakom ratten. Alla reglage känns handbyggda och allt man rör vid är antingen metall eller trä.
Bilen är försedd med ett prima ljudsystem och ett infotainmentsystem som erbjuder både Android Auto och Apple Carplay.
Växelväljaren sitter på rattstången och är i form av en solid bit metall. Känslan av att lägga i en växel är robust med distinkt feedback. Med hjälp av ett knapptryck – tack vare elektronisk tändning – vrålar den 6,2 liter stora V8-motorn till liv.
Gasresponsen är åt det trögare hållet – det krävs en del gaspådrag innan bilen börjar röra på sig. Även styrningen är inne på samma spår och det krävs konstant korrigering från föraren för att K5 Blazer inte ska spåra hej vilt.
Ljudbilden är maffig och den gurglande 6,2-liters V8-motorn är en fröjd för öronen. Det går att beställa ett tak till K5 Blazer men i vår testbils fall var det enda skyddet man hade från omvärlden i form av vindrutan.
Det krävs inte många meter bakom ratten för att inse att K5 Blazer inte är skapt för några längre turer. De 35 tum stora däcken bidrar till en hel del däckljud samtidigt som det krävs en hel del finjusteringar för att K5 ska gå rakt fram.
Avslappnande körupplevelse
Reglagens tröghet bidrar till att bilen känns oerhört avslappnande att köra. Det rör sig inte om någon flink bil, utan den gör sig bäst i sakta mak. Den kolossala motorn saknar emellertid inte prestanda och gasen i botten möts av en våldsam acceleration.
Ljudbilden är fenomenal och i Sverige skulle en K5 Blazer innebära att man är kung både på Sveavägen när det vankas strög samt Classic Car Week i Rättvik. Jag kom aldrig upp i hastigheter över 100 km/h, men att se tresiffrigt på hastighetsmätaren i bilen är knappast något eftersträvansvärt.
Med det sagt är K5 Blazer försedd med ordentliga bromsar – något som inte var fallet för original-Blazer från 1970 – vilket är tacksamt att ha när man har 460 hästkrafter under högerfoten.
Den 10-stegade automatlådan växlar för det mest lugnt och metodiskt, men då och då känns det som att den inte riktigt hänger med i svängarna.
Velocitys K5 Blazer sägs även vara kapabel bortom asfalten, men med privatekonomiskt självmord som konsekvens ifall något skulle gå snett beslutade jag mig för att hålla mig på vägen.
Terrängsulorna, den permanenta fyrhjulsdriften, hög- och lågväxel, terrängdugliga differentialer och enorma sulor bådar dock alla gott för att Velocitys K5 Blazer kan ta sig an allt i dess väg. I Kalifornien hade den lämpat sig alldeles ypperligt som strandbil.
Körupplevelsen är oerhört speciell. Ljudbilden och den bångstyriga väghållningen i kombination med vinden i håret är fantastiskt underhållande. Velocitys K5 Blazer upplevs som bestämt tokig, något som gör bilen omöjlig att inte förälska sig i.
Med det sagt känns bilen ändå modern och extremt välbyggd. Man slipper den totala avsaknaden av styvhet som ofta återfinns i suvar från den här eran.
Chevrolet K5 Blazer för nostalgikern
Det är inte sällsynt att man romantiserar minnen från förr. I bilvärlden kan det vara ett minne av en bil man växte upp med som visar sig vara usel när man väl kör den i vuxen ålder.
Det kan också vara frågan om bilar med ett visst rykte, men som i verkligheten är ganska usla att köra. Velocity vill råda bot på det genom att erbjuda amerikanska ikoner i ett sådant skick att man inte kan bli besviken.
Resultatet är en bil som känns oerhört speciell. Körupplevelsen är helt unik och kombinationen av den enorma V8-motorn, vinden i håret, och ett hantverk som heter duga är oerhört attraktiv.
Elefanten i rummet är naturligtvis prislappen – Velocitys K5 Blazer börjar på över 4 miljoner kronor.
Under Monterey Car Week sålde det Florida-baserade företaget ett 10-tal bilar, något som onekligen är ett kvitto på att det finns en marknad.
Varenda detalj återspeglar ett gediget arbete, och materialvalen, kvalitetskänslan, samt lacken är alla ett tecken på hur mycket själ som har lagts ner på bilen.
Det är svårt att inte bli förtjust i hela konceptet, än mindre när man tillbringat tid bakom ratten. Men det krävs onekligen en extremt specifik köpare för K5 Blazer. Det fina med hela projektet är dock den entusiasm som dominerar hela alltet.
Det är lätt att förstå varför många ser detta som en drömbil. Velocitys K5 Blazer lever upp till hypen.
Chevrolet K5 Blazer by Velocity (1970)
Motor: 6,2-liters, V8, 460 hästkrafter, 630 newtonmeter
Kraftöverföring: 10-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Pris: 4 400 000 SEK (Testbil cirka 5 300 000 SEK)pena