Marcus åkte till Köpenhamn för en provkörning.

En ny start för Mercedes
Att Mercedes gör elbilar är inget nytt. Men den här gången handlar det om något större. Nya CLA markerar starten på en helt ny generation elbilar från det tyska märket med ny design, ny teknik och en helt ny plattform.
Vi åkte till Köpenhamn för att sätta bilen på prov. På pappret ser det lovande ut: upp till 79 mils räckvidd och laddning som ska ge över 30 mil på bara 10 minuter.
Det finns dock en hake: CLA kan bara snabbladdas vid 800-voltsladdare, vilket inte är lika vanligt som de enklare 400-voltsvarianterna. Mercedes menar att det inte är ett problem men frågan är hur faktiska kunder kommer att använda bilen.
Å ena sidan stannar man bara vid tvättäkta snabbladdare om man kör länge sträckor, å andra sidan är beståndet av 800-voltsladdare mer begränsat på sina håll i vårt avlånga land. Undertecknad tror inte att det kommer att vara lika problematiskt som vissa påstår.
MISSA INTE: Mercedes lanserar sin viktigaste kombi någonsin

Elbil med växellåda (!)
Till skillnad från de flesta elbilar har CLA en tvåstegad växellåda. För dig som inte pratar bilspråk innebär det lägre förbrukning i hög fart och en tystare resa. Andra elbilar som har det är exempelvis Porsche Taycan.
Modellen finns både med bakhjulsdrift (CLA 250) och fyrhjulsdrift (CLA 350). Den förstnämnda har 272 hästkrafter och bäst räckvidd, medan toppversionen bjuder på 350 hästkrafter och något snabbare acceleration. Men i verkligheten är skillnaden inte så dramatisk.

Tyst, bekväm – men inte särskilt rolig
På danska landsvägar imponerar CLA med sin komfort. Ljudnivån i kupén är extremt låg, fjädringen mjuk och styrningen bättre än väntat. Men även om det går att köra fort känns bilen aldrig särskilt sportig, den är snarare byggd för att ta det lugnt.
Vill du ha en elbil att busa med är det inte här du hittar det. Men om du vill glida fram i tysthet är CLA helt rätt, vilket i vår mening är exakt det man kan förvänta sig av biltypen.

Insidan lämnar en del att önska
Mercedes har tagit fram ett helt nytt operativsystem för CLA. Det betyder att bilen kan uppdateras trådlöst och anpassas över tid. Systemet är snabbt och enkelt att använda.
Tyvärr gäller det inte resten av insidan. Hårdplast dominerar och interiören känns långt ifrån så lyxig som man förväntar sig i en Mercedes. Dessutom är det trångt, särskilt vid mittkonsolen. Designen känns också lite stel, exempelvis den helt vinkelräta infotainmentskärmen.

Mercedes-Benz CLA gör mycket bra
Nya Mercedes-Benz CLA är en elbil med imponerande teknik och riktigt bra räckvidd. Den är dessutom bekväm och enkel att köra. Men insidan dras med billiga material och trångt utrymme vilket drar ner helhetsintrycket.
För dig som vill ha en praktisk elbil från ett starkt märke och värderar lång räckvidd över lyxkänsla kan CLA vara ett bra val. Särskilt räckvidden, den låga förbrukningen och snabbladdningen imponerar.

Första intryck av Mercedes CLA 4,5/5
Mercedes-Benz CLA 250+ (2025)
Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 335 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 792 km
Vikt: 2 055 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4723/1855/1468 mm
Pris: Från 633 000 SEK
Mercedes-Benz CLA 350 4MATIC (2025)
Motor: Dubbla elmotorer, 350 hästkrafter, 515 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 771 km
Vikt: 2 135 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4723/1855/1468 mm
Pris: Från 673 000 SEK