Nyheter24 reste till Stuttgart för en närmare titt och för att träffa Ola Källenius, svensken som är vd för Mercedes-Benz Group.
Ola Källenius: "Jag minns exakt hur grillen såg ut"
Mercedes-Benz växlar upp inför framtiden.
På IAA Mobility-mässan i München den 7 september ska nya GLC Electric visas upp vilket den första modellen med märkets helt nya grill. Fokus ligger på en ny tolkning av den ikoniska grillen, nu med ljuspunkter, glaslook och integrerad belysning.
– När jag var liten och spelade fotboll på gatan i Malmö kunde jag se i periferin när grannen kom hem med sin S-klass, mycket tack vare den ikoniska grillen, säger Mercedes vd Ola Källenius.
Och det är just grillen som spelar huvudrollen i märkets designlyft. Trots att elbilar inte längre behöver en grill i klassisk mening vill Mercedes att både el- och fossilbilar ska ha samma visuella identitet.
Vi fick oss en närmare titt på märkets ikoniska grillar under en vistelse i Stuttgart.

Ny interiör – med jätteskärm och eget operativsystem
Det är inte bara utsidan som förändras. Inuti får bilen det nya infotainmentsystemet MBUX Hyperscreen, bestående av en skärm som sträcker sig över nästan hela instrumentpanelen.
GLC Electric blir även en av de första modellerna med Mercedes nya operativsystem MB.OS, tillsammans med CLA, vilket öppnar för snabbare uppdateringar och mer skräddarsydda funktioner.
Designfilosofin kallas fortfarande för “Sensual Purity”, men det handlar nu mer än någonsin om att balansera framtidens teknik med märkets arv.

Viktig modell för Mercedes
GLC är redan den mest sålda modellen i Mercedes historia. Nu ska elversionen ta över stafettpinnen.
Märket har ändrat om vad gäller sin elbilsstrategi. Från att deras elbilar verkligen skulle utmärka sig om elbilar ska de nu i stället "vara en Mercedes i första hand, en elbil i andra", något det nya designspråket är ett kvitto på.