Det rapporter Automotive News.
Storsuv blir inte eldriven
Den nya modellen, kodnamn K1, skulle bli en elbil men kommer nu att erbjudas med både förbränningsmotor och som laddhybrid. Porsche vill på så sätt säkra sig mot svajiga marknadsförhållanden och bredda utbudet.
Samtidigt bekräftar Porsche att både Cayenne och Panamera får nya generationer och kommer finnas kvar långt in på 2030-talet och kommer fortfarande att erbjudas med bensin- och hybridmotorer.
En helt ny elbilsplattform har däremot skjutits framåt i tiden och ska utvecklas i samarbete med andra Volkswagen-märken.
Elbilar försenas
Några av Porsches planerade elbilar skjuts upp utan att datum anges. Samtidigt står det klart att en eldriven Cayenne lanseras senare i år och att en framtida tvådörrars sport-elbil fortfarande finns med i planerna.
Volkswagen-koncernen får ta en smäll på motsvarande drygt 60 miljarder kronor efter Porsches ommöblering av produktplanerna. Vd Oliver Blume menar ändå att beslutet stärker märket:
– Med en mix av förbränningsmotorer, hybrider och elbilar kan vi möta alla kunders behov och bli mer flexibla i en osäker tid, säger han.
Porsche bekräftar också att en ersättare till den populära Macan lanseras senast 2028, även den med bensin- och hybridalternativ.
LÄS MER: Förbjuder populär elbilsfunktion