Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

S: "Vi känner oss lite ensamma på toppen"

1 av 4

Montage

Natalie Sial (S).
2 av 4

Natalie Sial (S).

Nyheter24

Emma Rung (MP).
3 av 4

Emma Rung (MP).

Miljöpartiet

Marie Antman (V).
4 av 4

Marie Antman (V).

Vänsterpartiet

Nyheter | 19/03/2014 13:25

Är Socialdemokraterna ensamma på tronen när det kommer till digital närvaro? Hur gör man vänsterpolitik viral? Nyheter24 har träffat de ansvariga för de rödgröna partiernas sociala medier.

SVERIGEKan kampanjer på sociala medier avgöra ett val? 

Det är med den frågan som Nyheter24 begett sig ut till kampanjledare, kommunikationschefer och sociala medier-ansvariga i de åtta riksdagspartierna.

På det socialdemokratiska partihögkvarteret på Sveavägen 68 har en hel valkampanj flyttat in. Partiet storsatsar – även på nätet. Det handlar bland annat om att kunna reagera snabbt när det händer något. Ett utspel, en skandal, eller ny statistik.

– Vi fokuserar på att ha en stark digital närvaro och föra samtalskampanjen på nätet, säger Natalie Sial, projektledare digital kampanj, till Nyheter24.

"Tror bara vi börjat ana potentialen"

Men hon tror samtidigt att vi har en alldeles för stark tro på sociala medier i Sverige.

– Jag tror verkligen att man har en tendens att överskatta vad sociala medier ska kunna åstadkomma. Det är inte särskilt nytt längre. 2010 var det nytt i politisk kampanj i Sverige – i dag är det lika självklart som att ha en e-postadress.

Det viktiga är enligt Sial i stället att satsa på rätt saker. "Virala succéer" sågs redan 2010 – nu handlar det om att prata med väljarna.

Precis som många andra har Socialdemokraterna inspirerats av Barack Obamas presidentvalskampanjer. Någon som sett framgången på nära håll är Miljöpartiets kampanjledare Emma Rung, som själv jobbade som volontär åt Obamakampanjen 2012.

Hon tror att det finns mycket mer att hämta.

– Om vi kan vara tillräckligt smarta, snabba och rörliga tror jag inte att man överskattar betydelsen. Då tror jag vi bara börjat ana potentialen, säger Rung till Nyheter24.

Och hon är säker på att Miljöpartiet har ett digitalt team som är redo för supervalåret 2014.

– Många människor i organisationen gör ett fantastiskt jobb med vår kommunikation.

"Det kanske är kaxigt att säga, men det är faktiskt så"

Vänsterpartiet har mindre resurser än många andra och kommer till exempel inte att satsa på någon tevereklam. I stället är det Youtube som gäller, något som redan varit framgångsrikt för bland andra LO och Moderaterna i år.

– Det som är roligt med det är att det måste vara bra för att fungera. Det är människor själva som ska sprida det – ingen sprider något bara för att de måste. Man gör det för att det är smart, kul eller intressant, säger partiets kommunikationschef Marie Antman till Nyheter24.

Några som vet hur det är att vara bra, åtminstone i andras ögon, är Socialdemokraterna. Fem år i rad har partiets hemsida vunnit Internetworlds pris för årets bästa organisationssajt. Natalie Sial, som är ansvarig tillsammans med Charlotta Ulvenlöv, kallar den partiets "skyltfönster".

– Ska jag vara helt ärligt så måste jag säga att på den svenska politiska marknaden är det inga som slagit igenom särskilt stort. Jag menar, vi har vunnit Sveriges bästa organisationssajt fem år i rad. Vi känner oss lite ensamma på toppen. Det kanske är kaxigt att säga det, men det är faktiskt så, säger hon.

Sial ger dock lite beröm till Miljöpartiet för att de är aktiva och ofta svarar.

Hyllar sjuksköterskor och Rättviseförmedlingen

Fackförbunden som exempelvis LO driver egna frågor även på sociala medier – och stödjer ofta Socialdemokraterna. Samtidigt finns gräsrotsinitiativ, som den politiska och ofta satiriska bloggen Alliansfritt Sverige – som både granskar och hånar sina motståndare.

Hur ser socialdemokrater på den "draghjälpen"?

– Det är jättekul att de olika fackförbunden har egna kampanjer. Det är intressant att se Alliansfritts arbete. Jag tycker det är kul att folk har det intresset och lägger ned den tiden, säger Sial, men påpekar att partiet inte aktivt tar hjälp av någon utomstående.

Emma Rung lyfter fram flera organisationer som visat hur man kan få genomslag för sin sak på sociala medier. Exempelvis Världsnaturfonden (WWF) eller initiativ som Sjuksköterskeupproret. Själva har Miljöpartiet samarbetat exempelvis med Sveriges skolledare och Feministiskt initiativ när det kommer till enskilda utspel. 

Vänsterpartiets Marie Antman nämner Rättviseförmedlingen som ett positivt exempel. Partiet har nyligen anställt en person som tidigare arbetat med sociala medier för just Rättviseförmedlingen.

Svår balansgång

När det gäller enskilda företrädare på sociala medier skiljer sig förutsättningarna en hel del. Det enorma maskineri som en socialdemokratisk valrörelse är ställer också krav på organisationen. Partiet anordnar workshops och utbildningar i hela landet om varför man ska finnas på sociala medier, hur man gör och hur man kan bli bättre.

Miljöpartiet har en mindre, och kanske mer nätvan, organisation.

– Vi har tagit fram goda exempel, ett "tänk på att"-dokument. Sen är det upp till var och en hur man vill göra, säger Rung.

Det handlar inte bara om att föra ut politiken utan minst lika mycket om att visa upp företrädarnas personlighet och vardag.

– Att följa Gustav Fridolin på Instagram eller Åsa Romson på Twitter är viktigt för det ger en bild närmare deras arbetsvardag och gör att vi, på ett plan, lär känna dem bättre.

Marie Antman tillträdde den 1 mars och har inte hunnit lägga upp planen för att exempelvis utbilda företrädare. Och även om Vänsterpartiet har många profilerade politiker på nätet är det en tuff balansgång.

– Sociala medier är en blandform av att vara privat och professionell, vilket gör det hela lite svårare.

S annonserar på allt – MP mer finkänsliga

Storleken på partiernas organisationer skiljer sig, liksom budget när det kommer till annonsering. Socialdemokraterna annonser mer eller mindre på alla sätt det går.

– Alla former som går att annonsera med på sociala medier kommer vi att använda oss av. Men det har vi gjort länge, det är inget nytt, säger Sial.

Det gäller även marknadsförda tweets, som partiet ska titta på.

Vänsterpartiet har avsatt medel men ännu inte bestämt vad det är man ska satsa på. Emma Rung från Miljöpartiet menar att man måste vara försiktig.

– Vi köper marknadsföring på enskilda inlägg på Facebook. Men annonsering i vissa sociala medier kräver förstås finkänslighet, så vi väljer med omsorg, säger hon.

"Märker att många vill vara en del av den valrörelsen"

Med annonsering och annan spridning vill MP nå ut även till människor som inte är engagerade i partiet – eller ens tänkt rösta på dem.

– Det kommer att stå mellan Miljöpartiet och Sverigedemokraterna som Sveriges tredje största parti. Vi märker att många människor vill vara en del av den här valrörelsen. Inte nödvändigtvis för att man varit det tidigare eller för att man är medlem, utan för att man inser att det kommer spelar stor roll, säger Rung och fortsätter:

– Där behöver vi hitta former för att göra det enkelt och roligt att engagera sig.

TYCK TILL
Hot or Not?
Vilket riksdagsparti är bäst på sociala medier?