Miljözon i London: Domstol säger ja, Sunak nej

Miljözonen för bilar kan utvidgas till att omfatta alla Londons nio miljoner invånare. Det har en domstol i den brittiska huvudstaden beslutat. Men premiärministern svarar med en "översyn av bilfientliga åtgärder".


Fakta: Miljözoner

London är bara en av alltfler europeiska storstäder som straffar eller bannlyser smutsiga bilar, i hopp om att få bukt med de luftföroreningar som sammanlagt tar tusentals människoliv per år och kostar sjukvården mångmiljardbelopp.

Avgiften för att köra i den avgiftsbelagda zonen (Ulez, Ultra Low Emission Zone) är 12,50 pund (170 kronor) per dag. På det kommer i centrala London en daglig trängselskatt à 15 pund (drygt 200 kronor) som alla avgasbilar måste betala.

För att slippa Ulez-avgiften i London måste man ha en elbil eller en bensin/diesel-bil med ny avgasrening. Förenklat innebär det att bensinbilar måste vara nyare än 2005, dieslar nyare än 2015.

Om och när avgasbilar helt ska portas från London har inte meddelats. Men i Paris, som har liknande luftproblem, har man redan nu sagt att inom miljözonen kommer inga avgasbilar att tillåtas från 2030.

Motsvarigheten i Sverige heter miljözon 1, 2 och 3. Den striktaste, miljözon 3, tillåter inga avgasbilar. Den har ännu ej införts någonstans, men Stockholm och Göteborg planerar att upprätta miljözon 3 i mindre delar av städerna.

I kampen mot de dödliga avgaserna har London några av Europas hårdaste regler. En gammal bil med dålig avgasrening behöver i centrum betala såväl trängselskatt som utsläppsavgift, totalt 27,50 pund (ungefär 375 kronor) – varje dag.

Och i slutet av augusti ska området med utsläppsavgift växa kraftigt, så att det omfattar hela Storlondon innanför ringmotorvägen M25. Där bor ungefär nio miljoner människor.

Thatchers bil

Utvidgningen har överklagats av några av Storlondons kommuner, eftersom de tycker att reglerna tvingar invånare att skaffa nyare och renare bilar de kanske knappt har råd med.

Men i veckan har High Court, motsvarande ungefär hovrätten, godkänt expansionen, som därmed kan träda i kraft den 26 augusti. Beskedet välkomnas av borgmästare Sadiq Khan (Labour), som tagit över satsningen från föregångaren Boris Johnson (Konservativa).

— Detta tydliga beslut i High Court låter oss fortsätta med den svåra men livsviktiga uppgiften att rena Londons luft och bekämpa klimatkrisen, kommenterar Khan enligt BBC.

Men trots att åtgärderna alltså inleddes av partikamraten Johnson reagerar premiärminister Rishi Sunak negativt. I ett utspel på söndagen framhåller han bilen som frihetssymbol. "På tal om frihet", skriver han i en tweet, där han fotograferats sittande i föregångaren Margaret Thatchers gamla bil. Inlägget fortsätter med att han beordrat "en översyn av bilfientliga åtgärder över hela landet".

Positiv sjukvård

Därmed är kanske sista ordet inte sagt, även om Sunak får svårt att hinna stoppa Londons planer innan de träder i kraft om mindre än en månad.

Sjukvården, som påpekat att Londonluften ofta överskrider gränsvärdena för föroreningar, är positiv till zonerna.

— Vecka in och vecka ut träffar jag patienter som lider av den farliga luften, säger läkaren Anna Moore till BBC.

— Detta kommer att förbättra hälsan för miljoner Londonbor.

TT
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!