”Det är med oändlig sorg Armanigruppen meddelar att vår skapare, grundare och outtröttlige drivkraft Giorgio Armani gått bort”, skriver designerns bolag i det meddelande som fick modevärlden att för en stund stanna upp.
”Outtröttligt arbetade han in i det sista", skriver modehuset med ord som inte var en överdrift. Bara dagar innan Giorgio Armani gick bort godkände han enligt RAI själv alla kläder för husets nästa kollektion, som ska presenteras på Milanos modevecka i september.
Han vårdades sedan några veckor för en lunginfektion, och hälsoproblem ledde också till att han i juni i år för första gången i karriären inte kunde närvara vid en av sina haute couture-visningar. På sin 91-årsdag i juli skrev han på Instagram att ”det var inte lätt för mig att inte kunna höra era applåder live. Jag tackar er alla och så ses vi i september”.
Expanderade kraftigt
Armani kom från Piacenza i norra Italien, där han föddes 1934. Föräldrarna var fattiga, men hans mamma såg alltid till att hennes barn var oklanderligt klädda, berättade han i en intervju med designern Stella McCartney i tidningen Independent 2006.
Den unge Giorgio arbetade på ett varuhus i Milano innan han fick sitt första designerjobb. Och sommaren 1975 lanserade Armani med knappa medel sin första klädlinje.
Verksamheten växte och expanderade med jeans, väskor, glasögon, parfymer samt Emporio Armani, en något billigare klädlinje.
Acqua di Gio blev en av världens mest populära herrparfymer och Armani fick dessutom designa fotbollströjorna för det italienska herrlandslaget som vann EM 2021 samt Italiens OS-kläder. Privat uppges han ha hejat på fotbollslaget Inter.
Donerade till covidhjälp
Genom filmens värld växte hans popularitet. I filmen ”American gigolo” från 1980 var det just Armani-kostymer som Richard Gere bar, och kläderna blev synonyma med lyx. Armanis plagg kom inte bara att synas i mer än 100 filmer, han klädde också superstjärnor som Julia Roberts, Nicole Kidman och Beyoncé när det var dags för Oscarsgalan.
— Jag tror att mina kläder kan ge människor en bättre bild av dem själva och bidra till att öka deras självförtroende och lycka, sade han till CNN 2006.
Under covidpandemin donerade Giorgio Armani miljonbelopp till den italienska sjukvården. Han ställde dessutom om sin produktion för att hjälpa till att tillverka engångsrockar åt vårdpersonal.
Giorgio Armani blev 91 år. Han uppges ha avlidit omgiven av sina nära och kära.
