Facebookprofiler sponsrar cannabis
Facebookprofiler går in med ekonomiskt stöd till kampanj för att legalisera marijuana.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
SACRAMENTO. Sean Parker, 30, gjorde sig känd som internetprofil när han grundade fildelningssajten Napster och har sedan dess hunnit slå sig ihop med Mark Zuckerberg för att driva imperiet Facebook. Och sedermera hoppat av.
Nu donerar han 100 000 dollar till en kampanj för att legalisera marijuana i den amerikanska delstaten Kalifornien, skriver brittiska The Telegraph.
Också Facebook-grundaren Dustin Moskovitz, som tillsammans med Zuckerberg den 4 febuari 2004 lanserade sajten, har sedan tidigare donerat motsvarande 466 000 kronor till kampanjen.
I november röstar Kaliforniens invånare fram både en ny guvernör och en ny kongressledamot. Samtidigt ska kalifornierna i en folkomröstning avgöra om huruvida cannabis ska legaliseras i delstaten.
Sean Parker var vd för Facebook under det viktiga skede när företaget bolagiserades, men lämnade den sociala nätverkssajten efter att ha blivit gripen för kokaininnehav.
I den redan mycket uppmärksammade filmen om hur Facebook kom till spelas Parker av sångaren Justin Timberlake.
Facebooks medgrundare och Parkers medsponsor, Dustin Moskowitz, tog sig nyligen in på plats 290 på Forbes lista över de rikaste personerna i USA.
Ingen av facebookprofilerna har kommenterat donationerna till cannabiskampanjen. Men Steven Gutwillig, talesperson för prolegaliseringsgruppen Drug Policy Alliance, är mycket entusiastisk inför Sean Parkers engagemang.
– Han tillhör den generation som verkligen fattar. Vi menar att han är högst väsentlig för framtiden för narkotikapolitiska reformer i det här landet, säger Gutwillig till Telegraph.
Den 2 november röstar Kalifornien om proposition 19 - också känd som lagen om reglering, kontroll och beskattning av cannabis.