Det finns faktiskt en stor nackdel med att vara jättesnygg

- 08/11/2017, 07:49 -
En studie om snygga människor visar att attraktiva människor kan ha svårare att få lågavlönade jobb.

Nya studien visar att det kan vara svårare för snygga människor att få lågavlönade jobb.

TT

Snygga människor antas göra bättre ifrån sig på högavlönade jobb.

Attraktiva människor antas passa i attraktiva arbetsroller.

Pixabay

Ryan Gossling är en snygg människa.

Det är svårt att vara snygg helt enkelt.

TT

Enligt de flesta studier verkar livet i regel vara schysstare mot folk som ser bra ut. Men allt är inte lätt bara för att man är snygg.

En ny studie visar att människor som upplevs vara attraktiva har svårare att få lågavlönade jobb. Något som forskarna menar beror på att människor undermedvetet tycker att snygga människor förtjänar bättre jobb.

Anledningen till detta är att människor som ser bra ut antas vara missnöjda med lågavlönade jobb – vilket i sin tur leder till att arbetsgivaren inte tror att personen kommer att göra ett bra jobb.

Under studien, som publicerades i Journal of Personality and Social Psychology,  visades 750 deltagare foton på två olika jobbkandidater. Deltagarna fick efter det frågan om de skulle anställa jobbkandidaterna i olika jobbsammanhang.

En studie om snygga människor.

Bildkälla: TT

Majoriteten sammankopplade människor som de ansåg vara attraktiva med de mer attraktiva jobben.

"Det visar sig att attraktiva individer antas känna sig mer berättigade till bra saker än oattraktiva individer", förklarar forskarna i sitt resultat.

Experimentet visade exempelvis att de mer “attraktiva” kandidaterna antogs vara missnöjda med ett städjobb, och mer passande i en chefsroll.

Kandidaterna antogs också göra ett sämre jobb som städare.

Supertufft att se bra ut, helt enkelt.

Tv: Jane förlorade alla sina vänner – för att hon är "för snygg"

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Är det svårt att vara snygg?