Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Så ändrar du din dygnsrytm – på bara två dagar

Nyheter | 13/01/2018 10:52

Har du lätt att försova dig? Då kanske det är dags att ställa om din inre biologiska sovklocka! Det är faktiskt lättare än vad du tror.

"Ikväll ska jag verkligen gå och lägga mig i tid" har du säkert hört dig själv eller någon i din närhet säga ett antal gånger. Men för kvällsmänniskan blir det sällan så – energin går upp senare mot kvällen och plötsligt är man dödstrött i skolan eller på jobbet dagen efter.

Men det finns faktiskt ett sätt att ställa om sina dygnsrytm, eller ja sin biologiska sovklocka. Särskilt svårt är det inte heller.

Forskare har nämligen upptäckt att det går att göra bara under en helg, ute i naturen. 

Sömnforskaren Ken Wright och hans kollegor har utfört studier där de lät en grupp tälta i den amerikanska vildmarken – både på sommaren och vintern.

Resultaten var tydliga. Att vara utomhus gjorde att deltagarna fick ta del av ljuset mycket mer än när de är inomhus: Fyra gånger mer ljus på sommaren och 14 gånger mer på vintern än annars. 

Morgontrötthet går att bota på två dagar
Bild: Pixabay

Detta gjorde att försökspersonerna tidigarelade sin sömn mellan en och en halv timme till två timmar. Helt plötsligt blev kvällsmänniskor morgonmänniskor – på bara en helg.

Därför har vi sömnbrist

Anledningen till morgontrötthet är bland annat människans sömn inte längre styrs till lika stor del av naturligt ljus. Med tillgång till elektricitet kan vi tända lampor, och på så sätt vända på dygnet precis hur vi vill. 

– Vi är det enda djuret som kan tända ljuset på kvällen. Det låter oss vara vakna och arbeta, leka och umgås långt in på natten, säger Ken Wright som är sömnforskare vid universitetet i Boulder, Colorado, enligt SVT.

Det kanske låter roligt – men det hjärnan är inte riktigt överens när den sen ska prestera tidigt på ett arbete, men inte har fått tillräckligt med sömn.

I Sverige är sömnbristen stor. 20-30 procent av svenska kvinnor och 10-20 procent av svenska män har uppgett i studier att de anser att de får för lite sömn.

Wright menar att genom att ställa om den inre klockan blir man piggare och mer alert på morgonen. Detta styr även när vi blir hungriga och när vi är aktiva.

– Sen måste man behålla en sund livsstil, en regelbunden sömn och få dagsljus varje dag för att hålla det tidigare sovschemat som passar bättre för skolan, jobbet och sociala aktiviteter, säger Wright till SVT.

Och visst, för att vara realistisk kanske det inte är så peppande att sova i ett tält mitt ute i den svenska vintern. Men den viktiga punkten är nog ändå: Gå ut när det är fint väder. Det är bra för dig.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Är du ofta morgontrött?