American Apparels tidigare annonskampanj
1 av 2
American Apparels tidigare annonskampanj - Foto: Americanapparel.net
Och den senaste i raden
2 av 2
Och den senaste i raden - Foto: Americanapparel.net

American Apparel - barnpornografiska?

American Apparel publicerar ytterligare bilder av nudistiskt slag och spänningen tätnar.


American Apparel om sig själva

– Våra annonser har alltid varit lätta att identifiera och har varit avgörande för vår framgång över hela världen, skriver American Apparel på sin hemsida och säger sig ha en "provocerande, äkta och anspråkslös estetik".

Den amerikanska klädkedjan American Apparel - med två butiker i Stockholm - hamnade nyligen i blåsväder på grund av sin senaste annonskampanj.

Det är inte första gången som American Apparel använt sig av provokativa bilder för att nå ut till sin målgrupp, även om det tidigare inte blivit lika uppmärksammat som i början av året.

I den omtalade kampanjen visas bilder av unga kvinnor där bland annat en av dem visar rumpan och en annan sitter topless och målar naglarna.

Mest ramaskri blev det kring den bild där en tjej lyfter sina armar över huvudet och därmed visar sina - hör och häpna - orakade armhålor.

Det har på bland annat Twitter diskuterats om huruvida bilderna har pedofila undertoner och ord som "creepy" och "äckligt" har använts frekvent.

American Apparel verkar emellertid inte ha tagit åt sig speciellt mycket eller ha avskräckts av kritiken utan publicerar nu ytterligare bilder av mer naket slag.

Den här gången har de dock valt att avstå från verkliga modeller och flickorna visar i stället sina kläder, eller avsaknaden av dem, genom grafiska, svartvita skisser. Det handlar visserligen fortfarande om unga tjejer - med trosorna nedhasade över stjärten.

Om uppståndelsen blir lika stor, så här två veckor efter den första stormen, återstår att se. Det är möjligt att folk har tröttnat.

Men vem vet, kanske blir nu även American Apparel anmälda för brott mot barnpornografilagen.

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!