Stockholm

Skidförbundet medger: Har tappat tv-tittare

'Tittarsiffrorna på SVT var bra', säger Jonna Sundling. Arkivbild.
'Tittarsiffrorna på SVT var bra', säger Jonna Sundling. Arkivbild. Foto: TT

Svensk skidsport tappade tv-tittare när Viaplay Group i fjol tog över rättigheterna från SVT.Flera svenska längdstjärnor har reagerat på detta inför den kommande säsongen:Det är trist. Man vill ju ha tittarna. Det är inte kul om folk inte kollar och inte kan kolla för att de inte har råd, säger exempelvis Jonna Sundling.


Fakta: Skidsport i tv

+ Fis (Internationella skid- och snowboardförbundet) har i flera år sålt tv-rättigheter genom företaget Infront.

+ Inför fjolåret tecknade Infront ett avtal som innebär att Fis olika grenar i världscupen och VM sänds i kommersiella kanaler, som i svenskt fall Viaplay Group (TV6, TV10, Viaplay.se). Långloppscupen Ski Classics ingår inte i detta.

+ Avtalet sträcker sig till säsongen 2025–2026.

+ Detta gäller inte Österrikes skidförbund som valt att förhandla utan Infront. Därför kan skidor ses i public service där.

+ I Norge har NRK (public service) köpt tillbaka rättigheterna för vissa världscuptävlingar och nordiska VM 2023 samt 2025.

+ Fis utreder nu om att i framtiden centralisera tv- och marknadsrättigheterna. En förebild är IBU (Internationella skidskytteförbundet) som har nära samarbete med EBU. Därför kan skidskytte ses i public service. Niklas Carlsson, vice generalsekreterare i Fis, säger att det har varit en framgångsfaktor för skidskytte i kombination med attraktivt tävlingsformat.

Inför förra säsongen tog Viaplay Group (tidigare Nent) över merparten av tv-rättigheterna för längdskidor från SVT:s populära "Vinterstudion".

En uppmärksammad förändring som innebär att Internationella skid- och snowboardförbundets (Fis) grenar från världscupen och VM inte kommer att sändas i svensk public service utan i kommersiell tv.

I Viaplay Group finns kanaler som TV6, TV10 samt Viaplay.se.

Resultatet blev att färre svenskar såg skidsport på tv, vilket bekräftas av Svenska skidförbundet.

— Det var färre som tittade på tablå-tv i TV6 och på TV10 än när det var på SVT. Det vet vi, säger Mattias Claesson, strategisk kommunikationschef på skidförbundet.

SVT: Stora skillnader

I somras skrev Åsa Edlund Jönsson, sportchef på SVT, i en krönika att SVT:s "Vinterstudion" förra säsongen hade i snitt 500 000 tittare jämfört med 137 000 tittare i "Viaplay vinter", som är motsvarigheten inom Viaplay Group. Hon skrev också att skidskyttetävlingar i SVT hade i snitt 878 000 tittare per sändning, jämfört med längdtävlingar i TV6, som i snitt lockade 466 000 tittare.

Noterbart är att detta är tittarsiffror för tablå-tv, inte streamat tittande. Det är siffror som Viaplay Group inte vill offentliggöra.

"Vi kommunicerar inte tittarsiffror för enskilda sändningar på Viaplay av kommersiella skäl, utan enbart eventuella procentuella ändringar mellan jämförbara evenemang. Vi är transparenta med det totala antalet Viaplayabonnenter på alla våra marknader, vilka nu uppgår till 6,3 miljoner", skriver Fredrik S Johansson, presskontakt för sportinnehåll på Viaplay, i ett mejl till TT.

Ola Strömberg, förbundsdirektör på Svenska skidförbundet:

— Generellt sett så vet vi att SVT har fler tittare än TV6 och TV10 oavsett program. Men hur tittarsiffrorna ser ut på detaljnivå för våra idrotter och plattformar har vi inte information om. Bara siffror för de som tittar på tjock-tv är faktiskt inte mest intressant. Vårt ansvar är helheten oavsett hur man tittar på våra idrotter.

Ola Strömberg, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet. Arkivbild.

Mattias Claesson säger att Svenska skidförbundet inte känner till de totala tv-siffrorna:

— Vi har inte tillgång till alla siffror som streamas från Viaplay. När vi läser MMS-siffror (MMS är ett företag som mäter tv-tittande) för tv-tittandet är det färre än året innan. Men det är viktigt att det sätts i ett perspektiv av att tv-tittandet minskar generellt. Det generella tv-tittandet minskar i alla grupper, bland äldre med en tredjedel och bland barnfamiljer minskar det generella tv-tittandet med över 50 procent. Så svaret är lite mer komplext när man analyserar tv-tittandet.

Linjär-tv minskar

Ola Strömberg förklarar varför Svenska skidförbundet inte reagerar starkare, trots vikande skidtittande:

— Tv-tittandet utvecklas eftersom folk flyttar från linjär-tv. Då måste vi flytta oss med dem. Då handlar det inte bara om SVT och Viaplay, utan också vad vi kan få i Expressen-tv, Aftonbladet, Youtube, Instagram och på andra plattformar där våra målgrupper finns. Den bilden är mycket bredare än att bara jämföra SVT och Viaplay.

Han fortsätter:

— Mitt ansvar är hela skidförbundet. För en del idrotter har det blivit mycket mer tv-timmar. Speciellt de sporter som SVT inte gav speciellt mycket kärlek som exempelvis snowboard, puckel och freeski. Det är sporter där vi är framgångsrika och de har fått mer tv-tid på Viaplay, vilket är positivt.

"Det är trist"

Flera aktiva längdåkare reagerar på den förändrade tv-bevakningen.

— Det är trist. Man vill ju ha tittarna. Det är inte kul om folk inte kollar och inte kan kolla för att de inte har råd. Man vill ju att alla ska ha möjlighet att kunna titta. Tittarsiffrorna på SVT var bra, säger Jonna Sundling.

Ebba Andersson:

— Många har kanske haft låga förväntningar på det och har kanske blivit lite positivt överraskade. Sedan finns det de som uttrycker detta med en viss besvikelse. Att det inte är lika lättillgängligt och också en besvikelse på att det som varit tidigare, med "Vinterstudion", varit ett koncept som de verkligen genuint velat följa.

Senaste nytt

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.