Nu slår finanskrisen mot sporten

Krisande biltillverkare har redan dragit sig ur sponsringsåtaganden.


Nyligen sponsrade Gais varslade Volvoarbetare med gratis matchbiljetter. Frågan är hur symbolisk händelsen var – krisande Volvo har varit en storsponsor av bland annat segling och golf. Åttaganden som kan komma att minska i takt med att sparkraven blir allt hårdare.

I USA har den utvecklingen redan tagit fart. En av den amerikanska idrottens absolut största sponsorer – General Motors, har avslutat flera sponsoråtaganden. Redan förra vintern sa företaget upp sin sponsring av golfturneringen Masters, i somras sa GM upp sitt åtagande i två Nascarstävlingar. General Motors kommer inte heller att förnya sitt kontrakt med USA:s olympiska kommitté när det går ut vid årets slut, skriver New York Times.

General Motors kommunikationsdirektör Peter Ternes säger till tidningen att företaget håller på att titta på hur mycket de kan spara på annonsering och sponsring.

– Det blir kanske inte på den nivå som folk har vant sig vid, men vi kommer fortfarande att synas, säger Peter Ternes till New York Times.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!