Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Därför borde barn träna ordentligt – minst tre gånger i veckan

- 04/05/2015, 09:54 -
Det finns flera hälsoeffekter för barn om de har tre pulshöjande aktiviteter i veckan.
1 av 4

Det finns flera hälsoeffekter för barn om de har tre pulshöjande aktiviteter i veckan.

TT NYHETSBYRÅN

Intensiv träning tre gånger i veckan förbättrar både kondition, benstomme och styrkan.
2 av 4

Intensiv träning tre gånger i veckan förbättrar både kondition, benstomme och styrkan.

TT NYHETSBYRÅN

Och för att bygga upp benmassan så bra som möjligt är det bra att börja träna innan puberteten. Det vill säga innan 7-årsåldern.
3 av 4

Och för att bygga upp benmassan så bra som möjligt är det bra att börja träna innan puberteten. Det vill säga innan 7-årsåldern.

TT NYHETSBYRÅN

Och tränar man intensivt mer än tre gånger i veckan blir hälsoeffekterna bara större.
4 av 4

Och tränar man intensivt mer än tre gånger i veckan blir hälsoeffekterna bara större.

TT NYHETSBYRÅN

Det är nästan aldrig farligt att röra på sig!

Några forskare har arbetat fram nya svenska riktlinjer för hur mycket barn behöver röra på sig.

De menar att det är viktigt att börja med att röra på sig i tidig ålder – helst redan när man är sex år – för att få hälsofördelar senare i livet. Och då snackar de inte bara om en timmes vardagsmotion varje dag, utan barnen behöver minst tre intensiva pass i veckan.

Bildkälla

Vad gör då tre intensivare pass för barn menar forskarna? Jo, det påverkar bland annat konditionen, benstommen och styrkan positivt, vilket de skriver i den här rapporten.

Bildkälla

Men hur avgörande är det egentligen att röra sig ett antal timmar redan från sexårsåldern? Det har att göra med att det är bra att träna innan puberteten, enligt barnläkaren Ulrika Berg som är en av dem som tagit fram de här nya riktlinjerna.

– Man vet att skelettet behöver en viss mängd belastning vid den tiden. Exakt hur mycket belastning, det vet man inte, säger hon till Nyheter24.

I en svensk studie hade 13-åriga flickor som fått skolidrott fem gånger i veckan från sju års ålder, högre benmassa än de som bara idrottat 1-2 gånger i veckan, skriver hon i en annan rapport. Det är alltså nu som man har chansen att bygga upp sin benbank menar hon.

– Om man belastar sitt skelett innan puberteten så har det en effekt på benbanken inför att man tappar den som vuxen.

Bildkälla

Inte nog med ovan nämnda fördelar. Det finns även tydliga positiva samband mellan kondition eller konditionsträning och skolprestation, säger Ulrika Berg. Men man vet inte om det har med hjärnan, självkänslan eller motivationen att göra.

– Det är svårt att se vilka som är grundmekanismerna men man har sett – i alla fall i djurstudier – att minnet verkar påverkas av fysisk aktivitet. Och det verkar hända saker med hjärncellerna. Det är jättespännande och ganska ny forskning.

Men det ska dock inte finnas mycket forskning som visar på ett samband mellan koncentration och träning bland barn, enligt henne.

Bildkälla

Om du fick drömma dig bort, hur mycket idrott och hälsa skulle det vara i grundskolan?

– Oj, det borde jag inte svara på eftersom det beror på kvalitén också. Men att alla får så mycket hjälp av en kvalificerad person som möjligt, som en idrottslärare är, så att de känner att de får en bra fysisk självkänsla. Det tycker jag är en viktig grej.

Ulrika har svårt att säga hur skolidrotten ska vara utformad och hur ofta den ska vara, i och med att det handlar om kvalité enligt henne. Hon menar att vi måste tänka brett när det gäller fysisk aktivitet. Idrotten ska inte bara handla om lagsporter utan den ska också innebära dans, yoga och att lära känna sin kropp och tycka om sin kropp.

Hon lyfter även fram de som kanske inte skulle vara med om det var massor av skolidrott, nämligen barnen som lider av fetma.

– Jag tror att det viktigt att man får aktiviteterna lustfyllda och fokuserar på att alla ska vilja vara med.

VILL DU OCKSÅ DUBBLA SKOLIDROTTEN? LÄS MER HÄR:

Text
Underskrifter
11408
  • Mer idrott i grundskolan – högre betyg
  • 15 minuters träning om dagen förlänger livet – flera år
  • Idrott kan motverka ångest och depressioner
Är det någonting du vill se hos framtidens ungdomar? Bidra till en förändring:

Skriv under här
Skriv under här
Skicka
Inga namn kommer att publiceras, läs mer här

Rör barn på sig för lite?