Finns det något företag som inte köper från ”private label-grossist”

Jag börjar mer och mer ana att Jeanette Svedberg och hennes grossistprodukter med prispåslag runt 6000% bara är toppen av ett isberg.
Jag fick några kommentarer om företaget Belissa Teeth Whitening som tog med sig ett gäng influencers till solen för att marknadsföra deras ”silverschampo” för tänderna.
Jag fick länkar till diverse sidor som omedebart väckte min nyfikenhet och tänkte gå igenom vad jag hittat, bara på någon timme här på förmiddagen.
Det är inte bara Belissa som ”lanserat” den här nya produkten, utan det har även företaget ”Hismile” gjort, vars produkter säljs på mängder av svenska sidor – Lyko, Nordic Feel, Kronans Apotek, Apohem, Bangerhead och Apotea, bara för nämna några.

Innan jag går in på vad jag hittade på grossistens hemsida så tänkte jag förtydliga vad ”private label” är.
Private label – i dessa fall i alla fall –  går ut på att företag köper mer eller mindre färdiga produkter från en grossist till ett extremt billigt pris, som sedan märks om med köparens namn och eventuella logotyp. Produkterna säljer sedan företagen under den egna, och stundtals exklusiva och innovativa flaggan, med ett prispåslag på flera tusen procent.

Så…
Hur ser det då ut på Belissas och Hismiles produkter?
Vi börjar med att titta på  ”silverschampot” som flera influencers – bland annat Katrin Zytomierska, Alexandra Nilsson, Felicia Bergström mfl – marknadsfört på sociala medier å Belissas räkning, under och efter resan till Ibiza.

Så här ser informationen från Grossistens hemsida ut, jämfört med vad som anges av Belissa och Hismile på deras produkter.
Grossisten heter i det här fallet LLRNCARE och är ett uttalat ”private lablel-företag”, baserat i Kina.




Så, vad drar vi för slutsatser av det här?
Paketeringen är identisk, bortsett från att Belissa och Hismile har fått sätta sina namn på flaskorna. Annars verkar innehållet vara mer eller mindre identiskt. De aktiva substanserna – i det här fallet D&C Red No. 33, FD&C Blue No.1 – är definitivt identiska.
Här hittar ni grossistens sida, här hittar ni Belissas produktsida och slutligen hittar du information och försäljning av Hismiles produkt här.

Jag har försökt få veta priset från grossisten, men kontaktformuläret på hemsidan fungerar inte för mig.
Vad jag däremot vet är att Belissa tar 599 sek för den här produkten, medan Hismile satt sitt pris till 299 sek på Lyko, samtidigt som Bangerhead rear ut sina produkter för ynka 239 sek. 
Edit – Belissas produkter innehåller mer tandblekning än Hismile så priset är därefter, men jag skulle verkligen vilja veta vad inköpspriset för produkterna är.

Inlägget skulle kunna ta slut här, men ni känner ju mig.

När jag väl fått korn på någonting så är jag som ett klängigt och förälskat tonårspar. Jag KAN inte bara släppa taget och tur är väl det? 🙂
Därför fortsatte jag kika vidare på Hismiles produkter, och hör och häpna…
De verkar ha köpt in två ytterligare produkter från grossisten – ett HA5 Serum som ska vara bra för tandköttet, och en NHpro Enamel Careprodukt som ska stärka emaljen.

Här nedan kan ni jämföra och ställa produkterna mot informationen på grossistens hemsida.
Hismiles produkter hittar du här och här.

Här är en annan sida som säljer HA5-produkten under egen flagg.
Det är alltså ett globalt fenomen, och ingenting som är unikt för Sverige – om någon nu fått för sig det. 🙂

Så här ser det ut under ett av företagets inlägg på Instagram, där flera kunder är missnöjda med att deras beställda produkt inte kommit. 
Tydligen har det varit ”högt tryck” på den här produkten, vad det nu betyder?
Har de haft en ”back log” på att trycka ettiketter på grossisten i Kina månne?
Jag undrar hur många av dessa missnöjda kunder som gjort sin beställning efter att ha sett influencernas reklam?

Jag letade runt efter kontaktuppgifter till en marknadschef eller liknande till Belissa och ramlade över den här informationen på Linkedin.
Så här skriver Belissas grundare, Annie Dickenson, om sitt tandblekningsföretag och dess produkter:

I detta bolag driver jag två separata varumärken- Belissas Tandblekning och Trelika Swimwear. Båda är egenskapade varumärken med egen designade produkter som sedan importerats ifrån Kina, Tyskland, Pakistan och Hong Kong. Inköp, försäljning till slutkonsument, försäljning till återförsäljare, produktutveckling, ekonomi, marknadsföring inom sociala medier, nyhetsbrev och andra kanaler är några av de sysslorna som tillhör drivande av dessa.

…”egenskapade varumärken med egen designade produkter som sedan importerats ifrån Kina.”
Vad betyder det här?
Att hon skapat varumärket Belissa, och designat själva produkten? Designat? Kan man säga att man designat tandkräm?
Eller betyder det att hon ”skapat” förpackningen, alltså att hon satt Belissas logotyp på pumpflaskan och eventuell kartong?

Det är egentligen ovidkommande, för man ska inte behöva lusläsa Linkedin för att få veta att en produkt man står i begrepp att spendera 599 sek på, eventuellt kan komma från en grossist i Kina, särskilt inte som det står så här, längst ner på Belissas hemsida:

Skapa – bringa till existens. 
I rest my case, your honor.


Lite kuriosa:

– Ägaren och grundaren Annie Dickensons företag Albrand Group – som innefattar Belissas Tandblekning och Trelika Swimwear – omsatte i runda slängar 12 000 000 sek år 2021.
– Dickenson ligger även bakom företaget OHAIRO – som jag skrev om här – där jag kallar hennes tillskottsgodis ”att kasta pengar i sjön” efter att Antonija Mandir gjort reklam för produkterna.
– Hismile är ett utländskt företag utan svenska kontaktuppgifter och säljs enbart via svenska återförsäljare. Till hälften av Belissas pris, kan tillsäggas.


Mina kontaktförsök för en kommentar från Belissa har skett via Instagram dm och email till kundtjänst, då det varken finns telefonnummer eller email till marknadsföringsanvarig eller motsvarande på företaget att tillgå.

Jag skickade följande frågor till företaget via kundtjänst, som skulle vidarebefordra dem till VD Annie Dickenson, som skulle återkomma inom kort.
Hon återkom aldrig.

På Belissas hemsida står följande att läsa:
”Belissas Whitening har sedan 2013 fokuserat på att skapa tandblekningsprodukter.”
Stämmer det verkligen att Annie Dickenson och Belissa skapat produkten Belissas V34 Teeth Whitening Toner och inte köpt in den billigt via en grossist i Kina?
Om företaget inte skapat den här produkten, hur kommer det sig då att detta inte framkommer på hemsidan och hur är priset på 599 kr motiverat när det finns ett konkurrerande företag som också köpt in sin produkt från en kinesisk grossist och som säljer den till hälften av Belissas pris?
Samma produkt?

 

83 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Förutom det uppenbara att diskututera här, men finns det verkligen produkter som kan stärka emaljen?

      Ja, produkter som innehåller fluorid:
      https://www.1177.se/olyckor–skador/skador-pa-tander/fratskador-pa-tanderna/

      Läs under ”Slitage kan undvikas”

        Tack!

        Men redan existerande frätskador går väl inte att reparera? Är emaljen bortfrätt så är den.

          Svaret på din fråga står under ”Kan en frätskada gå tillbaka?”

      Man bör undvika allt som är brandat som whitening då detta skadar emaljen. Inklusive tandblekning hos en tandläkare. Skulle aldrig få för mig att köpa en liknande produkt som i inlägget, varken från Belissa eller Hissmile 🙄

    Ännu ens s k entreprenör med storhetsvansinne. En riktig businesswomen, precis som Jeanette Svedberg. 😂😂

    Prisskillnaden verkar bero på olika storlekar på förpackningarna. Belissas innehåller 60ml, hismile 30ml.

      👍🏻

      Hismile funkar inte alls kan jag meddela 😴

    Du har hittat ett hål som är oändligt.
    Det är ju inte bara småföretag som håller på såhär.
    I princip allt du kan köpa från företag som inte äger egna fabriker och patentskydd har det här upplägget.
    Drop shipping är ju också ett upplägg som blir allt vanligare.

      Men är det fel egentligen då? Man måste väl ändå ha ett eget ansvar att kolla upp vad man köper, om man tycker det är viktigt.

        Håller med dig!

        Det är ju en väldig komplex fråga det där.
        Så länge det finns så är det väl inte något ett företag ska få skit för. Meeen, den här typen av produkter är ju inte problemfria.
        Oftast tillverkas dem i ett stort fabrikskomplex där medarbetarna inte tillåts att gå utanför grindarna förrän de jobbat färdigt sina timmar. Med nät för fönster och i trapphus som förhindrar folk att hoppa. Där timmarna innebär omänskligt långa arbetsdagar från 21 februari och varje dag fram till 21 januari nästkommande år. Där man får hela sin lön utbetald den 21 januari och kan först då resa hem till sin familj och ge dem sin årsinkomst, fira nyår för att åka tillbaka till jobbet när nyåret är över.
        Det finns liksom en anledning till varför de här private-label produkterna är så otroligt billiga att köpa in. Det inköparen inte betalar får någon annan ta kostnaden för.

        Å andra sidan så möjliggör ju sådana här produkter ett arbete och en lön (om en liten) till någon som kanske annars skulle stå utan både jobb och lön och till slut svälta ihjäl.

        Men det här dilemmat kan knappast slutkonsumenter bära största ansvaret för.

          fast det vet du ju inte? hur vet du att den här typen av produkter tillverkas med så dåliga villkor? Har du en källa på det? varför tänker du att det här skiljer sig i produktion från andra typer av skönhetsprodukter?

            Läser du aldrig tidningar från seriösa utgivare? Hur kan du ha missat att läsa om usla arbetsförhållanden där människor arbetar under närmast slavlika förhållanden? Produkter inom tandvård och skönhet innebär hantering av kemikalier som är skadliga. Vill du bilda dig rekommenderas The Guardian.

      Ärligt talat så får småföretagen onödigt mycket skit. Oftast skapar de sina produkter själva och behöver ta ett ordentligt pris för att kunna livnära sig på det, motsatt dessa person.

        Va?

      Alltså, det här är väl inget ”nytt”? Kolla på en random vara, t.ex en solstol så kommer du hitta EXAKT samma vara hos Rusta, Biltema, Jula,ÖB och Jysk men med olika namn och något olika priser. Däremot Svedbergs ljug om att man varit aktivt inblandad i framtagandet är ju en annan sak.

      Det är väl i princip samma sak som med t ex sneakers som kommer från samma fabrik oavsett om det är Nike eller Reebok eller golfklubbor, golfbollar o s v. Listan kan göras lång. Skillnaden här är väl att man påstår sig ”ta fram” eller ”designa” lite lagom bluffprodukter som vänder sig till (unga) kvinnor via influensers.

        White label, ex Nike, Reebok, Adidas kan vara tillverkade i samma fabrik som generiska likartade produkter men det betyder inte att det är samma produkt. White label har en specifikation från beställaren, ex material, mått mm. Produktionen kontrolleras även av beställaren och fabriken får bara tillverka överenskommet antal.

    Fast att hon gör ett påslag på priset efter inköp är väl inte så jättekonstigt? Först ska ju 25% moms dras sedan har hon andra utgifter som distribution, marknadsföring, lager etc. All skatt som sedan dras innan hon kan ta ut en lön eller vinst ska vi inte ens prata om.

    Tycker det är skillnad på detta och de som påstår sig ha tagit fram allt helt själva. Det gör ju inte den här tjejen.

      Jo det gör hon. Står ju att dom sedan 2013 fokuserar på att skapa tandblekningsprodukter

        Att skapa något innebär ju egentligen inte att man gör något från grunden. Att skapa något är med andra ord att producera. Om man så ”bara” tar en befintlig flaska och sätter sin logga på den så har man fortfarande producerat något för en marknad.

        Hade det istället stått att de sedan 2013 fokuserar på att patentera tandblekningsprodukter är det en helt annan sak.

          Praktiskt att hitta på egna definitioner på ord men inte särskilt trovärdigt att argumentera med.
          Skapa verb, få ngt nytt ofta konstnärligt att upp­stå. Har du hört talas om skapelseberättelsen?
          pro·­duc·­era verb ~de ~t, skapa, till­verka, åstad­komma.

            Ser man inte till att produkter blir tillverkade om man beställer något med sin egna logga på?
            De här produkterna skulle aldrig ha sett dagens ljus om inte ordern hade kommit in.

              Håll dig till frågan som handlar om din definition av skapa. Annie påstår att hon både skapar, designar och produktutvecklar private label produkter. Dessa produkter är generiska och köparen kan påverka vissa delar som doft, smak, konsistens, förpackning. Tror folk blandar ihop Private Label med White Label.

                Vad var det som fick dig att känna att jag inte höll mig till frågan?

                Det är inte Annie som påstår att hon utvecklar private label produkter. Det är Camilla som gör det och hon som blandat ihop begreppen.
                Men oavsett om det är en private, white, blue, red, eller whatever för label så är inte det relevant för just hur man kan definiera ordet ”skapa”

                  Nej just det grundfrågan är definitionen av ordet skapa som du hittar på en egen definition till för att kunna få rätt.
                  Du blandar ihop begreppen. Det finns dessutom inte så mycket att spekulera i, Annie köper generiska produkter och lurar sina kunder att de är egenutvecklade. Annie är en gammaldags skojare.

              Vad dillar du om?? Produkterna är utvecklade av en grossist som säljer den till olika företag. Den har redan sett dagens ljus, den existerar. Sen hamnar den i flaskor med olika loggor.

      Detta skriver Annie Dickenson själv, som ligger bakom Belissas tandblekning och Trelika Swimwear. Dessa två varumärken har hon samlat under företaget Albrand Group AB.
      ”I detta bolag driver jag två separata varumärken- Belissas Tandblekning och Trelika Swimwear. Båda är egenskapade varumärken med egen designade produkter som sedan importerats ifrån Kina, Tyskland, Pakistan och Hong Kong. Inköp, försäljning till slutkonsument, försäljning till återförsäljare, produktutveckling, ekonomi, marknadsföring inom sociala medier, nyhetsbrev och andra kanaler är några av de sysslorna som tillhör drivande av dessa.”
      Egendesignade produkter och produktutveckling skvallrar om att hon vill få kunden att tro att hon ligger bakom hela kedjan.
      Annie är en ung, driftig tjej utan utbildning som tror att tjäna pengar är en affärsidé. Det hon gör, att marknadsföra och sälja generiska produkter är helt ok, men att hon försöker att få folk att tro att det är en design och produktutveckling det är ren och skär bondfångeri.

        Eller falsk marknadsföring.

          Ja det hon gör är i allra högsta grad falsk eller vilseledande marknadsföring.

    “Egen designade”

    Private Label är VERKLIGEN INTE bara billiga produkter med nytt namn.

      Håller med. Jobbar med private labels. Funkar så att vi har en leverantör som sköter produktionen, men produktionen utgår från vår kravställning kring tex smak, konsistens, förpackning, hållbarhet etc). Dvs leverantören anpassar/justerar efter våra krav. Vi köper inte en redan färdig produkt och sätter vår etikett på.

      Det tror jag inte heller att det är så många som påstår. Private labels är jätte vanligt. Utan dem skulle inte matkedjor kunna saluföra egna varumärken. Det som folk reagerar på är att vissa marknadsför sina produkter som om de vore White Labels trots att det är uppenbart att det är Private Labels som säljs för dyrare pris.

        Har du läst Camillas text?

          Har du?
          De korta sammanfattningen. Belissa är en generisk produkt, private label, som marknadsförs som egenskapad för att kunna motivera ett kraftigt prispåslag. Vad finns där att inte fatta?

            Camilla har rättat sin text ”Private label – i dessa fall i alla fall – går ut på att företag köper mer eller mindre färdiga produkter från en grossist till ett extremt billigt pris” och lagt till – i dessa fall i alla fall –

        Exakt och hur kan detta vara nyheter för folk 2022?

    Fungerar produkten som jag önskar och jag är tycker att priset är rimligt så ser jag inga som helst problem med att företaget jag köpt produkten ifrån bara har klistrat på sin egen etikett. Detta händer med väldigt mycket mer än tandblekning och hudvård. Ska man köpa utemöbler så är det väldigt ofta möbler från kina med ett företags märke påklistrat.

      Detsamma gäller med mycket på exempelvis ellos och andra stora företag. Deras möbler går att köpa på många andra företag.

      Stämmer om du handlar hos K-rauta eller Bauhaus. Men då är också priset därefter. Men att köpa skitdyra möbler i en butik som utger sig för att saluföra designade möbler till hutlösa priser för att hitta exakt samma möbel till 1/4 del av priset på K-Rauta. Inte ok.

        Precis! Väldigt mkt vi köper som är tillverkat i Kina, där finns det INGET de inte kan fixa fram och sälja containervis billigt, kedjorna säljer detta med sin label på. Sen finns då de företag som gör detsamma, men sätter ett pris med flera tusen procent i pålägg och hävdar de designat produkten. Märken som Tiger, Sandqvist mfl., köper tex in sina väskor (som ofta är snarlika) mm från samma tillverkare/fabrik och sätter sina respektive labels på, som ju ofta är en mkt högre prislapp än om du skulle köpa samma väska (snarlik, tillverkad på samma ställe) tex.på Amazon. Du betalar di facto det högre priset för märket som sitter på väskan, inte för att den håller högre kvalitet. Betydelsen ”designa” har urholkats i vissa sammanhang.

    Jag tycker det är viktigt att kolla upp företagen jag köper ifrån innan. Speciellt om det är små företag. Man ser det här hela tiden. Speciellt i mineralsminkbranschen. Nästan alla är samma återförpackade produkter köpta från samma ställe i USA.
    Har bara hittat svenska Tikei som tillverkar sina egna produkter. Det är riktigt bra mineralsmink dessutom.
    Maria Nila när det gäller hårvård är också ett sånt företag.

      Hur kollar du upp dem? Jag har precis börjat använda Bare minerals…

        Antingen köper du direkt från producenten, dvs Bare minerals, eller så köper du från en seriös svensk återförsäljare, ex Lyko eller Kicks. Undvik små obskyra hemsidor och även stora ehandelsföretag som Amazon. Det förekommer stora mängder piratkopierade produkter inom kosmetikbranschen. Piratkopior där man bytt ut dyra ingredienser mot billiga och sämre ingredienser, en del tom farliga. Myndigheter har hittat både arsenik och asbest i puder och ögonskugga och en massa annat.

          ”Det är inte bara Belissa som ”lanserat” den här nya produkten, utan det har även företaget ”Hismile” gjort, vars produkter säljs på mängder av svenska sidor – Lyko, Nordic Feel, Kronans Apotek, Apohem, Bangerhead och Apotea, bara för nämna några.”

          Det är inte bara små obskyra sidor man ska undvika. Inte ens apoteket går säkert. Så det är då egentligen bara direkt från producenten som gäller då? Och inte ens då, för hur ska man vara säker på att producenten är safe? För det är det ju inte i det här fallet liksom

            Så är det. När jag köper snordyr hudvård på nätet, från ett företag jag inte vet jättemkt om och som kanske har kampanj, brukar jag maila de som äger märket, dvs ”upphovsmannen” och fråga om säljföretaget på nätet är auktoriserad återförsäljare för märket, men inte ens då kan man tyvärr vara 100% säker det är en original produkt, dock mkt större sannolikhet än om du skulle handla produkten på tex Amazon.

              Rekommenderar inte Amazon. Amerikanska myndigheter gör löpande kontroller av smink som kommer in i landet som klickats hem av konsumenterna. De hittar ofta piratkopierade och farliga produkter som beställt på Amazon. Amazon upplåter sin ehandelsplats som en slags franchise lösning till alla möjliga bolag som inte själva är stora nog att hantera ex logistik. Amazon är inte så nogräknade så länge företagen betalar sin avgift.

                Jag rekommenderar verkligen inte Amazon i min kommentar, läs igen!! Köpte ett par sneakers där, då min storlek på just dessa var slutsålda överallt och föll till föga då jag fann dem i rätt strlk. De såg ut att vara orginal, men efter en månad släppte tyg och sulan började luta inåt, obrukbara och pengarna i sjön.

                  Det var absolut inte meningen att trampa dig på tårna. Ville bara fylla i att Amazon ska man passa sig för. Tolkade inte heller att du var positiv till Amazon, snarare tvärtom.

                    Nej, nej ingen fara, jag som missuppfattade och instämmer verkligen, Amazon skall man undvika.

      Idun minerals då? Är det också amerikanskt. Jag känner mig lurad faktiskt! Haha

        Jag jobbar på IDUN Minerals och det är ett svenskt märke som tillverkar sina produkter i europa och hudvården i Sverige! Vi visar alltid var produkterna tillverkas och är noggranna med vart materialen vi använder kommer ifrån för att kunna vara transparent ut till kund. 🙂

    Bra gräv! Viktigt att sådant här kommer fram. Pinsamt att skriva att man har ”skapat produkterna själv” när det är rent ljug. Lika pinsamt är det att ducka frågor som vd. Hon behöver se över sin affärsetik och kanske ta en kurs i basic kriskommunikation.

      Instämmer, Camilla gör bra ifrån sig.
      Kan sakna ett konsumentprogram som Plus och deras legendariska soptunna. De företag som fick sina tjänster eller produkter kastade där, fick det hett om öronen. Ett program som hade resurser och fick stort genomslag. Lite som Kalla fakta fast mera på konsumentnivå.

    Ujuj

    Intressant, b.la Johanna och Edvin har gjort väääldigt mycket reklam för Belissas i deras Podcast…

    Vet inte varför detta förvånar människor så mycket, finns tusentals private label produkter i din ica butik som Ica eller andra varumärken påstår sig ta fram. Ica Asia, Ica Basic är private label produkter, gäller också Hemköps egna produkter, gäller även tusentals produkter på Ikea.

      Det förvånar väl folk för att det inte talas så mycket om det? Och nej man måste inte ha levt under en sten för att ha missat detta… Jag har konto på 2 dagstidningar sedan flera år tillbaks, läser dem varje dag, och har aldrig sett detta uppmärksammas. Kan heller inte dra mig till minnes att det har tagits upp på SVT eller i liknande kanaler heller. Jag gillar hudvård och smink men har inte stött på denna info inom de ämnena heller. Tycker det är jättebra att Camilla (och hennes läsare) uppmärksammar det!

        Jag tycker nog ändå att man har levt under en sten om man inte känner till detta.

        Jag håller med dig. Kände till detta men bara för att jag råkade plugga marknadsföring på SU efter den stora out-sourcing vågen där bland andra Nike sålde sina produktionsanläggningar till Kinesiska aktörer och producerande företag i Kina såg en affärsidé i att producera stora volymer generiska produkter och sälja till företag som vill marknadsföra under eget varumärke.

      Jobbar med private labels. Funkar så att vi har en leverantör som sköter produktionen, men produktionen utgår från vår kravställning kring tex smak, konsistens, förpackning, hållbarhet etc. Dvs leverantören anpassar/justerar efter våra krav. Vi köper INTE en redan färdig produkt och sätter vår etikett på.

        Jo jag förstår det också, jag är väl medveten om hur private labeling fungerar. Nu gäller detta givetvis inte märket som disskuteras ovan – men det finns samma tillvägagångssätt för hud & hårdvårdsprodukter. Du är med i processen för konsistens, ingredienser, förpackning etc även där.

        Tycker faktist de minsta de kunde gjort här är att ändrat förpackningen……… hehe

        Men det vore väl bra om man iaf valde en egen förpackning?

          Det har väl att göra med vad fabriken som tillverkar kan förpacka i?

      Det är väl en sak om man handlar butikernas egna märken som ligger lägre i pris, då förväntar man sig ju inte tipptoppkvalitet kanske. Men om man köper något från aktörer som hävdar att de lagt åratal av produktutformning, skapande, design, you name it, och till höga priser, klart då att man kan känna sig lite lurad! När det sen visar sig vara standardprodukter som köpts billigt från Kina ska tilläggas…

      Du skjuter helt förbi målet. Matbutiker säljer sina egna varumärken som är private labels för att erbjuda sina kunder BILLIGARE alternativ. Människor som Annie och Jeanette erbjuder sina kunder DYRARE alternativ.

        Ja de har du rätt i.. När jag ser det så är det ju givetvis helt annorlunda också 🙂

    Kommer aldrig,att köpa produkter utan att läsa kommentarer o inlägg här först!
    Mycket matnyttig info här- tack för det!

      Haha😅

    Äntligen ett riktigt bra och relevant inlägg. Detta är vad Bloggbevakning alltid borde vara 👏👏👏

    Himla bra spanat! Ser fram emot del 2 och 3 och…. Tror att många behöver hjälp att reda ut begreppen och bli lite mer uppmärksamma på vad man får för slantarna.
    Du har hoppat ner i ”the rabbit hole”, (den svenska översättningen blev lite ekivok så låter bli), med denna spaning. Alla influenser produkter borde granskas med tanke på hur mycket pengar följare bränner på produkterna och att samtliga är private label.

    Dani Pavlica har fått en son🙂

    För mig är detta ingen överraskning alls. Bra att det uppmärksammas dock, så konsumenter blir mer kritiska. Personligen har jag aldrig och kommer heller aldrig köpa en produkt som saluförs av en flunsa. Ärligt talat kan jag inte förstå nånstans, varför ngn köper tex ett vin för att det står en kändis namn på etiketten, samma med smink, hudvård etc. Säger sig själv att de inte vare sig designat el tagit fram produkterna själva och enbart är ute efter mer stålar. Jag högaktar verkligen de offentliga människor, sk ”kändisar” som inte säljer ut sig själva, behåller sin integritet och inte försöker lura/sko sig på sina ev fans, för tyvärr finns det ju människor som går på det och så länge ngn gör det, kommer lurendrejeriet fortsätta.

    Detta är väl i grunden så de flesta företag drivs. Köp billigt och sälj dyrt. Det var ju så Daniel Wellington tjänade sina miljarder back-in-the-day. Köp en klocka för 10 kr i Kina, sälj den för 1100 kr. Bingo, du tjänar (i runda slängar, finns förstås andra kostnader som ska täckas) 1000 kr per klocka. Men att klockorna är tillverkade i Kina är ju inget de hymlar med. Det vet ju alla som köper.
    Problemet med kladd&klet branschen verkar dock vara att de inte är transparenta med detta, utan vill snarare få det att framstå som att de själva utvecklat produkterna. Prisnivån de lägger sig på är också högre än många etablerade erkänt bra hudvårdsmärken, vilket gör att många konsumenter automatiskt tror att de är bättre.
    Men just hur de marknadsför produkterna tror jag kan vara problematiskt. Gervide: vore intressant att veta vad KO skulle säga om detta.

    Självklart vill företag optimera sin vinst, men att tjäna pengar är ingen affärsidé och konceptet håller inte långsiktigt. Daniel Wellington AB är ett bra exempel på stjärna som snabbt blev en kassakossa som mer och mer verkar ha blivit en hund. Omsättningen minskar kraftigt och både 2019 och 2020 har företaget gått med förlust trots saftiga påslag.

    Dom influencers som har tagit fram ”egna” tandblekningar med Belissa (t.ex. Antonija och Ribecka), innebär det att ”deras” produkt också bara är en inköpt bulk-grej? Förstår att det går till så när influencers gör egna kollektioner osv, men här är det tydligt bevisat att det dom DÖR för bara är ett namn på en färdig produkt. Hela grejen är genomskådad

      Ja! Produkterna köps in av samma grossist. På LLRNCAREs hemsida kan man se att återförsäljare kan välja ingredienser, smak, etikett och förpackning på en produkt.

    Albrand Group AB omsatte i fjol 12 miljoner (12 423 000) och redovisar en vinst före skatt på 834 000 kr.

    Varför tackade du inte för tips?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.