Breakits Julia Lundin ryter till

Bildkälla: Breakit

Julia Lundin – journalist på Breakit och författaren till boken ”Badfluence : makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier”- har skrivit en krönika där hon tar ton mot de företag som klippt banden till Margaux Dietz efter hennes videoskandal.

Jag vill istället rikta mig till bolagen som väljer att lägga sin budget på influencer marketing. Ni har gjort det här i så många år nu, har stora marknadsavdelningar och i många fall externa pr-konsulter. Hur kan det fortfarande komma som en blixt från klar himmel att influencers är människor som kan göra fel?

Du anlitar en levande reklampelare med en personlighet – det är ingen printannons som ska göras. Influencern inger ett förtroende och har en relation till sina följare som ingen annan marknadsföringsform har. Det sker på premisserna att influencern har kreativ frihet att skapa kampanjen, men det borde också ingå en förståelse för att influencern har ett liv utanför där det kan hända precis vad som helst. Influencers är oförutsägbara, punkt slut.

När kommentarerna från arga människor (de flesta är ofta inte ens följare, utan rena troll) strömmar in på bolagens egna sociala medier-konton så uppstår en panikartad stress. Bolagen faller för grupptrycket – och dumpar influencern omgående.

Hon ger flera exempel på situationer där företag avslutat pågående eller framtida samarbeten med offentliga personer pga saker de sagt eller gjort på sociala medier.
Hon nämner Audi och Kakan Hermansson, H&M och Little Jinder, Ida Warg och Ida Warg Beauty efter Katrin Zytomierskas ”pimps and hoes-fest”
Hon tycker det skulle vara befriande om bolagen istället för att bryta i panik skulle våga ta ett djupt andetag och säga: “Okej, vi hör er, vi har pratat med vår profil, vi står inte bakom det som publicerats, men vi kommer fortsätta samarbetet.”

Breakit har varit i kontakt med fem influencernätverk och ställt frågan om en annonsör kan bestämma vad en influencer får göra och inte göra för att undvika skada.
Samtliga säger att det är mycket ovanligt att man skriver in detta i avtalen, och att det är omöjligt att täcka in alla scenarios.
Dock verkar de överens om att avtalen vara lätta att bryta vid misstag som påverkar den andra partern negativt och som frångår avtal.

Avslutningsvis uppmanar Julia företagen att visa mod och agera inte i affekt.
Att det är människor det handlar om, inte robotar. Att de ska tänka på krishantering INNAN stormen, inte när den redan har skett.


Jag har stor respekt för Julia som journalist och tycker att hon har flera bra och viktiga punkter i sin text.
Jag tror och hoppas att branschen kommer lära sig av den här situationen och att synen på influencers och content/innehåll kommer förändras.
Jag hoppas att det är vägen framåt för alla.



Idag kl 09.38 medverkar jag i SVTs morgonprogram och pratar om allt med Margaux Dietz och hennes video, tillsammans med polis Viktor Adolphson.

Gertrude Tornvall lanserar kladdkaka

Gertrude Tornvall har tydligt varit försvunnen från Instagram ett och planerar att berätta om anledningen i ett senare inlägg. 
Jag tänker att hon tagit den här pausen för att lägga allt krut på att gnugga geniknölarna och ta fram och lansera den här den här alldeles egna kladdkakan.
Jag menar, att bestämma sig för att hälla chokladknappar och havssalt på en kladdkaka måste ha tagit sin lilla tid.
Särskilt som det är den allra första kladdkakan någonsin som toppats med exempelvis havssalt. Gör man en sökning på ”kladdkaka plus havssalt” så ekar Google av tomhet.
How DID she do it? ?

Finns det förresten nobelpris i bakning?  
I så fall tror jag vi har en kandidat här.

 

Xlash tar bort reklambild efter kritik

Trigger warning  – Klicka här för den opixlade bilden. 

Jag fick den här bilden på reklam för företagen Xlash och Lace Laboratory, med frågan ”är heroin-chic tillbaka som trend”?
Tyvärr verkar det vara just så, men det betyder ju inte att man stillasittande behöver acceptera det, och de signaler** som detta skickar ut.
Reklamen kommer från Instagram och riskerar att dyka upp i flöden hos alla som använder plattformen, och det finns inget riktigt sätt att välja bort eller värja sig från den.

Jag har ställt frågan till Xlash CEO som jag haft tidigare kontakt med, och även bett honom kommentera utformningen av deras reklam.
Jag säger det igen – trots att det i det här fallet inte rör sig om en känd modell/person – kritiken riktas mot företagen som utformat den här reklamen.
Mot Xlash – som säljer bryn och framserum mm, och Lace Laboratory, som säljer trosor.

Xlash CEO vidarebefordrade mitt mail till företagets marknadsavdelning som svarade så här inom en halvtimme:

Thank you for sending your thoughts on this and sharing how your community has reacted to our campaign. As a company we try to work with models of all different sizes and backgrounds. From November 2021 we instituted a policy that ensures no retouching of our models. We understand that this particular image may be triggering and have taken your feedback to heart. Therefore we will update this still ad with another image. If you have any more questions or want to take the conversation further please do not hesitate to reach out to me on my cell.

Vi förstår att just den här bilden kan trigga och har tagit er feedback till oss på allvar. Därför kommer vi att uppdatera denna reklam med en annan bild. // Xlash marknadsavdelning

Jag är både glad och tacksam för att ha möjligheten att lyfta fram era åsikter och reaktioner till saker som sker på sociala medier, och än mer glad gör det mig att se att företag tar den här typen av feedback på allvar och agerar, snarare än försöker trivialisera kundernas reaktioner och synpunkter.
Ett föredömligt agerande av Xlash!


** Jag vet ingenting om modellen och säger ingenting om hennes hälsa, utan jag pratar om signalerna som det sänder ut att använda sig av en modell som är så här smal. 

Therese Lindgren har haft inbrott i bilen

Uppdatering 15:25:

Therese låter meddela att hon fjärraderade hela datorns innehåll i samma sekund som hon upptäckte att den var stulen.



Låt Therese Lindgrens läxa blir en påminnelse om att alltid skydda din dator eller telefon genom att kräva inloggning för att kunna använda den.
Jag gissar att Therese – som inte hade det – inte heller har funktionen ”hitta min dator” eller att ”fjärrlåsa” den så tjuven inte kommer in i den.


Bildkälla: Apple support

Alla Apple-användare – gör detta NU på era datorer och telefoner om ni inte redan gjort det.
Om ingenting va detta fungerar på din dator så kan det kanske ändå gå att säkra upp en del eller allt av datorna innehåll.
Det hittar du i så fall här hos Apples support. 

Jag hoppas att Therese lyckats skydda sitt innehåll, trots att hon inte lösenordsskyddat datorn vid inloggning.