Bloggbevakning testar influencer marketing-prylar – del 2

 

Jag har tröttnat på att testa influencers egna produkter och har istället siktet inställt på alla dessa prylar som influencers får betalt för att hylla.

Är de verkligen så ”OH MY GAAAAAWD, THIS IS AMAZING!!!” om man inte får betalt för att tycka så.
I den här andra videon testar jag produkter som mängder av influencers – bland annat Margaux Dietz och Klara Elvgren – marknadsfört på Instagram.

I Ate It So You Don’t Have To.
Håller de måttet när det inte utgår någon ersättning?
Kolla på videon så får ni se. ?

Ps. Jag har mycket att lära vad gäller videos, så all konstuktiv kritik och feedback tas mer än gärna emot!
Jag HAR i den här videon vänt på kameran. men ljudet är på tok för ”ekigt” fortfarande.

Varför jag kommer fortsätta exponera fram företag som bidrar till ätstörningar – som Gina Tricot

Tydligen var det inte tillräckligt illa att Gina Tricot nu använder sig av ätstörda modeller efter att de helt tagit ställning MOT det 2013. 
Så sent som 2017 gick Gina Tricot återigen ut och klappade sig på axeln eftersom de 2017 skrev på en så kallad ”världsunik modellpolicy från Sverige” som Swedish Fashion Ethical Charter lanserades den 23 mars 2017.
Detta är en ny policy med gemensamma värderingar och riktlinjer kring kroppsideal, mångfald och arbetsmiljöfrågor för modeller.
Den skrev Gina Tricot inte bara på, utan de stoltserar även med den på sin hemsida.

Sedan jag publicerade den här granskningen av Gina Tricot och sättet de använder sig av en modell med ätstörningar så har det ramlat in så många dms från följare och läsare, och som påminner mig om varför det är viktigt att inte bara låta Gina Triocot och andra företag komma undan genom att det här bara rinner ut i sanden.
Här är ett litet axplock av dem.

 





Så nej, jag är inte klar.

Och till alla fans som tycker det är taskigt att modellen i fråga ska bli av med sina jobb, bara för att hon är ätstörd.
Gäller detta även för alla modeller i Frankrike som förbjuds enligt lag att gå modevisningar om deras bmi är för lågt? Som avkrävs på läkarintyg för att få arbeta?
Är det taskigt, eller är det ett sätt för branschen att ta lite jäkla ansvar för att människor inte ska gå sönder?

 

Sociala Mediertrend gör skillnad

Kommer ni ihåg Ice Bucket Challenge från 2014?
Den gick ut på att man först skulle dumpa iskallt vatten över huvudet och sedan donera 5 dollar/pund till ALS-forskningen.
Att uppmärksamma och samla in pengar till förmån för den obotliga nervsjukdomen Amyotrofisk lateralskleros (ALS) ledde, tack vare den här utmaningen, till att 115 miljoner dollar, motsvarande mer än en miljard svenska kronor gick till forskning.
Tro det eller ej, men tack vare den här utmaningen så har forskningen gått så pass mycket framåt att man lyckats framställa ett läkemedel för att bromsa sjukdomen.

Amerikanska ALS-organisationen berättar att forskare med hjälp av insamlingen kunnat ta fram en ny medicin, som i veckan godkändes av FDA, amerikanska livsmedels- och läkemedelsmyndigheten, rapporterar NPR, skriver Expressen.
– Vi vill tacka de miljontals människor som donerade, deltog och möjliggjorde för att investera i hoppfulla behandlingar som AMX0035, som genast kommer vara till hjälp för personer med ALS, säger organisationens vd Calaneet Balas.

Den nya medicinen botar inte sjukdomen men kan bromsa de dödliga symtomen, berättar Balas. Hon menar också att den virala trenden påskyndade kampen mot ALS dramatiskt.
– Detta är en seger för alla med ALS.
Men den banbrytande medicinen är inte de enda positiva följden från utmaningen. Insamlingen har bidragit till 130 forskningsprojekt i tolv olika länder. Dessutom är 40 olika behandlingsmetoder mot ALS under granskning.

Det är fantastiskt!
Sociala medier är mer än bara exploatering, konsumtions, vikt och troll-hets!

❤️❤️❤️