Slöjkritik mot Alexander Pärleros

@vardagsrasismens Paul och influencer @mrslindh kritiserar Alexander Pärleros Instagraminlägg i slöjdebatten.
(Slöj, inte slöjd – trots att jag nog verkligen skulle vilja veta vad ”Pärlan” har för syn på trä och syslöjd.)
Paula undrar om Alexander aldrig hört talas om diktaturer, och ryter ifrån mot vita människor sitta och försöker bestämma om ifall slöjan alltid är ett förtryck eller inte.
Hon skriver att situationen i Iran är inte en fribiljett att fläka ut sin islamofobi för allmän beskådan.

Ord och inga visor.

Dear white people SLUTA sitta och försöka bestämma om ifall slöjan alltid är ett förtryck. Det är ett fucking klädesplagg och kan i sig självt inte förtrycka kvinnor mer än kortkorta kjolar, polotröjor eller pumps kan göra. Kläder har bara makten att förtrycka om vi använder det så (genom tex tvång på specifik klädsel). Kärnan i hela den här problematiken är kvinnans valfrihet. Om du sätter dig till doms, pekar finger eller försöker förbjuda henne att bära slöja är du på SAMMA sida som de som försöker tvinga på slöjan på alla kvinnor. Punkt slut. Det finns inget mer att diskutera. Nej du behöver inte gilla alla andras klädsel, knip käft om det! Situationen i Iran är inte din fribiljett att fläka ut din islamofobi för allmän beskådan. Just stopp! Ta 1 sek och bara reflektera över att om styret i Iran säger något om muslimer, vad säger då folkets protester, där kvinnor och män går sida vid sida, om desamma?

Vad tycker ni om det här? 
Bör man lufta sin åsikt i ämnen man inte riktigt hör hemma i, eller är det ett kategoriskt ”big no no”, oavsett vad?
Jag läser mycket hellre en diskussion om det, än om slöjans vara eller icke vara. Om man får önska. 🙂

Är detta reklam?

Ska vi leka en ny lek?
Nu gissar helt enkelt om ni tror att dessa omarkerade inlägg är reklam eller inte.
Okej, nummer två har till och med en individuell rabattkod, men allt kan inte vara jättesvårt. 🙂

Vissa är enklare än andra, men några stycken inlägg är inte ens jag säker på, så my guess is as good as yours!

Ledtråd – Filippa Toremo jobbar på Caia Cosmetics som content creator.

Samir Badran har bytt jobb tiiiiiill:
Mäklarhuset Stockholms Innerstad.

Vem?

Don’t mean to pee on anyone’s love parade, men VEM FILMAR OCH FOTAR?!??!?!?
Ständigt denna fråga.
Är det en assistent? Har de ställt upp ett stativ som de sedan spontant ”kärleksbusar” framför?
Jag måste veta!

Tar Caia Cosmetics kalender-revansch?

Spoiler – vill du inte veta något om Caia Cosmetics julkalender så ska du sluta läsa nu.

Efter förra årets kalenderkatastrof så var i alla fall jag spänd på att se hur Caia – likt fågeln Fenix – skulle resa sig ur askan i elden med 2022 års kalender.
Margareta Grääs har öppnat och recenserat den och ger den betyget:

Är det en bra kalender?
Ja!
Har de lärt sig något?
Absolut!

Margareta säger till och med i sin video att Caia mer eller mindre ber om ursäkt till alla besvikna kunder från förra året, men hur gör de då detta?
Jo, på botten av den här kalendern ligger nämligen Caias populära parfym Senso i full storlek. Som en bonus utöver de 24 luckorna.
Utan att säga för mycket så innehåller kalendern både unika produkter framtagna för kalendern och ett en hel samling med fullstora produkter.

Bildkälla: Margareta Grääs Youtube

Kalendern kommer, precis som förra året, i en stor necessär.
Den här är i vit tweed, någonting som inte faller Margareta i smaken. Jag tycker den är fin, men känner mig själv. Den skulle inte vara vit så länge till, men bortsett från det så har jag inga problem med utseendet på den. 🙂

Helt klart med kalender-revansch för Caia Cosmetics!
Kul!