Instagram:
För några veckor sedan lanserade Instagram en ny typ av reklammarkeringar för sponsrade inlägg och amerikanska FTC – Federal Trade Commission (Typ motsvarigheten till Konsumentverket) – är allt annat än nöjda med den.
De kritiserar även den standardiserade reklammärkningen på Facebook och Youtube men det verkar inte riktigt ha kommit till Sverige än så jag fokuserar på Instagram.
De har tagit till sitt Twitterkonto för att såga den nya märkningen på Instagram och tycker att den är allt annat än tydlig.
I morse fick jag ett mail från en läsare som undrade om Konsumentverket uttalat sig i frågan, någonting jag inte kunde hitta när jag sökte så jag kontaktade dem och ställde frågan.
Så här svarade deras jurist:
Konsumentverket ser positivt på den här typen av initiativ där man försöker underlätta för användarna i det här avseendet. Rent generellt kan man som influencer dock inte fullt ut förlita sig på att den här typen av standardiserade märkningar på plattformar är tillräckliga.
Huruvida märkningen är tillräcklig i det här fallet kan Konsumentverket inte uttala sig om. En kommande prövning i domstol kan möjligen ge vissa klargöranden vad gäller märkningar på Instagram.
Svaret är ungefär lika luddigt som magen på Lilla Snöboll här hemma men en sak är säkert.
Som influencer kan man inte fullt ut förlita sig på den här reklammarkeringen.
Den är aningens osynlig vid första anblick, dock inte lika osynlig som Metros standardiserade reklammärkning men fortfarande ganska osynlig.
Ta Kenza här som exempel – och hennes samarbete med Puma.
Det ser sannerligen olika ut beroende på om man besöker hennes konto från mobilen eller från datorn och vid den sistnämnda så ser man inte ens vilket företag det betalda samarbetet är med.
Hon säkrar dock upp med att skriva ut att det rör sig om ett samarbete i sin text också, så vid en eventuell granskning borde hon inte ha något att oroa sig för.
Men ja, kära influencers… där har ni svaret! Typ..
Om jag var ni skulle jag fortsätta skriva i texten att det rör sig om ett samarbete för inte vill man väl bara den som KO släpar iväg till domstol för att sätta ett exempel?