Jämförelse CAIA Cosmetics mascaror

Jag recenserar en hel del influenciska produkter och lyfter gärna fram om jag hittar nya favoriter.
Från dag ett har jag hyllat CAIA Cosmetics mascara ”Vanz Va Va Volume” och det är fortfarande den jag helst använder privat.
När CAIA Cosmetics släppte sin ”Alla Hjärtans Dag-kollektion” så ingick där en ny mascara – ”Next Level” som framstod som en ny och större version av just ”Vanz Va Va Volume”.
Jag beställde den och har nu testat den ett tag.
Här under ser ni en jämförelse mellan ”Vanz Va Va Volume” och den nya ”Next Level” där jag sminkat höger och vänster öga med varsin mascara.

  

Helt ärligt så föredrar jag ”Vanz Va Va Volume” och kommer fortsätta köpa den. 
Jag tycker den är enklare att applicera, fransarna blir både längre och tätare än med ”Next Level” och jag föredrar den mindre borsten.
”Next Level” har dock en sak som ”Vanz Va Va Volume” saknar och det är ett ”klicklås”.
När man stänger den så vrider man inte bara åt den, utan den klickar till när den är stängd.
Båda mascarorna kostar 225 kr men ”Next Level” innehåller 8 ml produkt mot ”Vanz Va Va Volume” 7 ml.
”Vanz Va Va Volume” är inte vattenfast enligt beskrivningen men jag upplever att den håller en hel dag, precis som”Next Level” som enligt CAIA en ”long lasting formula” och är extra bra om man har oljiga ögonlock.
Det har inte jag, så den punkten kan jag varken säga bu eller bä på, men summa summarum är att jag föredrar den här mascaran och kommer inte byta ut den mot ”Next Level”.

Enligt hemsidan är CAIA Cosmetics starka motståndare till djurförsök och deras produkter säljs inte på några marknader som kräver att produkterna testas på djur.

SVT Sport och Aron Andersson kritiseras för uttalande

Aron Andersson var SVTs kommentator under paralympics invigning och gjorde ett plumpt uttalande som både uppmärksammats och kritiserats, bland annat på Instagram. 

Apropå krig som vi pratat om innan den här sändningen…
Krig är bra för rekrytering till paralympiska idrotter, för det skapar många funktionsnedsatta.
Se, många av de i den amerikanska truppen har amputation på olika sätt, en inte helt ovanlig biverkning av krig.

SVT Sport har lämnat den här förklaringen till uttalandet, som enligt dem är taget ur sitt sammanhang, och i och med det låter illa:

Aron Andersson har i skrivande stund inte bemött kritiken, utan har istället postat det här inlägget där han offentliggör att han samlat in hela 371 369 kr till krigets offer i Ukraina under sitt Vasalopp.

Pengarna skänks till UNHCR vilket betyder att Akelius foundation dubblar summan.

Att använda internationella kvinnodagen för att tjäna pengar

Det här är ett intressant ämne, och ett alltid så relevant ämne.
Influencers och företag som försökte använda Rysslands invasion av Ukraina för att tjäna pengar blev kritiserade och tvingades pudla för sina påhitt (dock inte utan en offerkofta modell större) och här kommer ytterligare ett exempel på ungefär samma sak.
Principen är densamma – att försöka åka snålskjuts på en kamp eller rörelse med syfte att tjäna pengar.
Vad gäller inläggen om kriget i Ukraina så försökte varken influenser eller företag rättfärdiga sin reklam med att skänka pengar till exempelvis Unicef, men det skedde under gårdagen, som av en händelse råkade vara Internationella kvinnodagen.

Mängder av företag slog mynt av det här, och en influencer som fått ganska svidande kritik är Lisa ”Misslisibell” Jonsson som gör reklam för posterföretaget Desenio. 
Desenio har gjort ett samarbete med fem kvinnliga konstnärer, och skänker 20% av intäkterna till Plan Internationals arbete för att stärka kvinnors rättigheter i världen.
Internationella kvinnodagen är givetvis en fantastisk dag att lansera en sådan här kollektion, och kanske hade inte kritiken varit lika svidande det inte tryckte in konsumtion och rabattkoder i samma andetag som man publicerar:

Idag är det en kampens dag, en dag för att minnas de som dog för kvinnors rättigheter och på olika sätt uppmärksamma de oacceptabla orättvisor som drabbar människor över hela världen. // Lisa ”Misslisibell” Jonsson

Dela på inläggen, är mitt enkla tips.
Jag förstår att det är frestande att mixa kvinnokamp med konsumtion, rabattkoder med rödstrumpor, men resultatet blir inte starkare. Det blir inte bra.
Det framstår enbart som ett försök att plocka billiga poäng.
Så här formulerade sig en av Misslisibells följare sig under hennes inlägg på Instagram (innan det raderades, precis som all annan kritik som skrivs):

När ska vi sluta med white/liberal feminism? Känns som ett utnyttjande av historiskt kvinnoförtryck för att tjäna lite pengar.

Håller ni med om att det är ett utnyttjande av historiskt kvinnoförtryck för att tjäna lite pengar, eller rättfärdigar donationen det hela?
Helgar ändamålet medlet?
Skiljer sig era åsikter vad gäller Desenios kampanj från exempelvis Lisas inlägg?