Vilseledande adventskalender?

Influencern Evelina Forsell har publicerat den här bilden i ett reklaminlägg för företaget My Muesli.se där hon sitter uppflugen på en enorm julkalender.
Det finns bara ett problem – minst – med den här reklambilden.
Bilden är redigerad.
Och inte så lite heller.
Den här kalendern är i verkligheten bara 40x40x40 cm stor, men att den retuscherats större framgår ingenstans i reklamen.

Evelina Forsell tycker kanske att det är ett lite roligt tilltag, att redigera kalendern på det här viset och sätta sig själv ovanpå den.
Men det finns ett problem, och det stavas i vanlig ordning ”marknadsföringslagen”.
Att göra så här kallas för ”vilseledande marknadsföring” – någonting som kan bli en dyr historia om man har otur.

Enligt marknadsföringslagen (2008:486) ska all marknadsföring vara i enlighet med god marknadsförings sed och får inte vara otillbörlig.

Vilseledande marknadsföring innebär att den påverkar eller sannolikt påverkar mottagarens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut. Vad som anses utgöra vilseledande och därmed även otillbörlig marknadsföring är om en näringsidkare använder felaktiga påståenden eller framställer produkten på ett vilseledande sätt, att pris inte tydligt framgår eller att produktens förpackning är vilseledande i fråga om storlek, mängd eller form.

Som jag skrev här ovan så kan den här typen av otillbörlig marknadsföring resultera i ett föreläggande om vite eller marknadsstörningsavgift. Avgiften är som lägst är 5 000 kronor och högst uppgår till 10 miljoner kronor och processer rörande vilseledande marknadsföring förs i Patent och marknadsdomstolen (PMD).
Källa: Marlaw.se


Är det för mycket text?
Okej, jag sammanfattar.
Man får inte redigera storleken på produkter i reklam hur som helst, och utan att det framgår. ?

Tack för tips! 

Hur likt är för likt?

Gårdagens kl 09-inlägg handlade om Carolina Gynnings porslin ”Deco” som hon säljer via Cervera.
Jag skrev då att jag tyckte att mönstret påminde lite om Versaces grekiska mönster, som jag även bäddade in en bild av här.

Under dagen fick jag en kommentar från en av mina läsare, som länkade mig vidare till ett företag vid namn ”Meissen”, vars porslinsserie ”Cosmopolitan Royal Palace Black” känns lite bekant.
Vad tycker ni?
Hur likt är FÖR likt?

 

DET ÄR EN FUCKING JULKALENDER!!!!!

Kan vi sluta mordhota människor pga en jävla julkalender?
Jag fattar att man blir upprörd, kanske känner sig lite besviken över att en adventskalender kanske inte riktigt levde upp till förväntningarna.
Jag fattar det, och det är helt okej att känna så.

Vad som däremot INTE är okej är att först börja mordhota Margareta Grääs som öppnade kalendern och på ett väldigt professionellt sätt uttryckte att hon inte riktigt tyckte att kalendern höll måttet i förhållande till priset. 
Man får tycka det, det är tillåtet.
Vad som HELLER INTE är okej är att lägga hela skulden för kalender-missnöjet på Bianca Ingrosso.
Bianca må vara ansiktet utåt för företaget, och den med störst plattform att bemöta kritiken på, men kritiken är inte bara Biancas.
Det finns en hel organisation med ansvariga människor som haft minst lika stor del i att ta fram den här julkalendern som Bianca haft.
Varför krävs inte företagets VD Mikael Snabb på en pudlande kommentar? Eller Vanessa Lindblad och Jesper Matsch, som båda var med och grundade Caia?
Varför inte Verdane, som köpt upp en stor del av Caia från grundarna?
Det är företaget Caia som står bakom den här kalendern, inte Bianca Ingrosso.
Det är en jäkla skillnad.

Finns det inga nyanser kvar att använda för att uttrycka missnöje?
Är det antingen handhjärtan, styrkekramar och älskliga kommentarer eller regelrätta mordhot?
Är det alternativen vi har kvar?
Och om det är så, att alla andra alternativ slopats till förmån för hat, hot och ännu mer hat – rikta det i så fall mot företaget som du är missnöjd med, istället för att lägga en verbal spya på en ensam av företagets alla ansvariga.
Och alla ni som utgör den här hat och hotsvansen mot Margareta Grääs, pga att hon inte hyllade kalendern från Caia till skyarna….
Tror ni att Bianca skulle ställa sig bakom det ni håller på med?
Tror ni att hon uppskattar det här? Blir glad av att ni skickar mordhot i hennes namn?
Hon skäms förmodligen över vetskapen att vissa av hennes fans håller på så här, det hade jag gjort.

Det är en julkalender!
Vi har det på tok för bra, om vi har den här mängden tid, kraft och energi att lägga på en julkalender.
PÅ EN JULKALENDER?
Gudars skymning…??‍♀️

Stötta barnmorskorna!

Den 29 oktober medverkade barnmorskan Hannah Dahlbäck i Nyhetsmorgon i TV4, och sa upp sig i direktsändning från sitt arbete på Danderyds förlossning.
– Det var nödvändigt. Det var inget impulsbeslut utan min plan för dagen, sa hon då till Aftonbladet.
Samma dag lämnade ytterligare 25 st av Hannahs kollegor på Förlossningen Danderyd in sina avskedsansökningar, och på Södersjukhuset lämnade förlossningschefer sina uppdrag i protest. Sammanlagt har över 100 barnmorskor har sagt upp sig från Stockholms sex förlossningsenheter det senaste året.

2020 var Micaela Gyllenström en av dom 929 kvinnor i Stockholm som ringde till förlossningen och fick veta att det var fullt. Överallt. På alla sjukhus i Stockholm.
Nu har hon startat en namninsamling för att stötta barnmorskornas kamp i Region Stockholm. För att barnmorskorna ska få sina krav tillgodosedda och för fler förlossningsplatser nu.

I skrivande stund så har 31 000 personer skrivit på namninsamlingen som legat uppe sedan i fredags.
Vill du också stötta barnmorskorna i deras smått omöjliga arbetssituation, så hittar du namninsamlingen HÄR!