Att vara gravid och gravida kvinnor

”Kvinnor tappar sin skönhet när de är gravida. De går upp i vikt och får bristningar.”
Det skrevs tydligen av en man, igår på Facebook (eller Flashback. Förkortningen FB kan ställa till det ibland.), någonting som Nellie Berntsson såg och reagerade på.

Visst är det fascinerande, han tycker alltså att kvinnor tappar sin skönhet när de är gravida och skapar en ny människa.
Och själv behövde han inte mer än öppna käften för att bli vidrigt ful? Bra jobbat, ändå!
Vilken härlig man, hoppas han är singel och inte har några barn att föra sin skit vidare till, utan att hans åsikter och syn på gravida kvinnor får gå i graven med honom.

Jag är frivilligt barnfri och tror inte att det någonsin kommer ändras.
Däremot så skulle jag vilja veta hur det är att vara gravid.
Jag vet att spannet kan gå från ”easy breezy” till ”kaskadspyor i 9 månader på raken” och att ingen graviditet är den andra lik, men känslan av att skapa en ny människa med min kropp – med lite hjälp från någon med spermier – verkar vara så himla fantastiskt.
Sen att jag skulle vara livrädd för allt vad förlossning heter, är en annan sak, men att bära ett barn i magen och känna det växa till en ny liten människa…
Det måste vara så häftigt ändå…

Är det lika tjafsigt i alla Facebook-grupper?

Jag har lämnat, eller slagit av aviseringar på de flesta av de grupper på Facebook som jag tidigare följt eller gillat.
Dock har jag fortsatt vara aktiv i några köp/byt/sälj-grupper i Stockholm eftersom jag gärna köper begagnat till vårt nya boende, men det går snart inte längre att vara medlem där eftersom varenda kommentarsfält kapas av bråkstinna människor som beter sig som en grupp dagisbarn med lågt blodsocker och vatten i gummistövlarna.
Ta då även in i beräkningen att det kostar pengar att annonsera i den här gruppen, ovh även att vara med. (Vilket jag fick reda på nu, när jag skriver det här inlägget.) Kan inte minnas att jag någonsin betalat, men anyways…

Det går knappt att gå in på en enda annons, utan att det ska tjafsas, bråkas och kritiseras, och de som gör detta absolut mest är människor som varken verkar intresserade av annonsens innehåll eller att handla någonting i gruppen överhuvudtaget.
De vill bara gå in och dra igång tjafs med personen som lagt upp annonsen, och nu undrar jag…

Är det här ett resultat av den ofrivilliga pandemi-isoleringen?
Har folk helt tappat all form av social kompetens eller är de så svältfödda på mänsklig kontakt att de hellre drar igång tjafs med främmande människor på Facebook, än tillbringar ännu en ensam dag i tystnad?
Är det så här i alla grupper, eller har den här lyckats samla de absolut bästa, av de värsta?

Här kommer några exempel på hur det kan se ut under olika annonser.
Alla är inte sprillans nya, men alla representerar tonen som råder i den här gruppen.
Finns hur många exempel som helst, men jag tror ni fattar grejen efter dessa tre. 🙂


  


 

Prioriteringar

Två inlägg som är snudd på att vara varandras motsatser. 
Elin Kjos skriver så här i sitt inlägg:

För första gången så har jag inte skjutit på saker som jag vill göra.
Jag har inte oroat mig för det som kommer sen och inte väntat med att uppleva livet.
Jag har mer än någonsin insett att de små sakerna i livet (som man man ibland tar för givet), är det som betyder allra mest.
Jag har följt mitt hjärta och jag har spenderat mer tid än någonsin med de jag älskar.
Framförallt så har jag varit totalt närvarande i stunden.

Och så har vi Oliver Hunts inlägg, där han skriver:

”Om jag vill åka hem? Tror inte det. ?”

Svajpa till inläggets nästa bild för att se vad dagen idag är för en dag, som är så pass oviktig för honom att han absolut inte vill åka hem. ???
The silver lining, om man nu ska försöka se någon sådan, är väl att hans dotter fortfarande är för liten för att kunna se när hennes pappa postar sådant här.

Absolut – skrik ”dad shaming” om ni vill, det är i så fall helt okej för mig. 

Linda-Marie Nilsson för Ellos

För tre dagar sedan släppte Ellos en kollektion som företaget tagit fram tillsammans med Linda-Marie Nilsson.

Det verkar ha varit succé, då vissa av kläderna sålde slut på mindre än en halvtimme, och precis som med många andra influencer-kollektioner så är även den här i ”limited edition”, vilket betyder att när den är slut så är den slut.

Av kommentarerna att döma så är det många som önskar att Ellos skulle erbjuda en mer permanent kollektion av Linda-Maries plagg, då den nuvarande marknaden har en del att önska vad gäller snygga kollektioner i större storlekar.
Den här går från 38/40 till 54/56.
I en kommentar skriver Linda-Marie att det är Ellos som avgör allt sådant, så vill man se mer av den här, eller liknande kollektioner, är det alltså Ellos man ska tagga eller skicka dms till. ?

Mina favoriter är den gröna och svarta klänningen ”Ellinor” som sålde slut i ett nafs.
Så himla fina! ?