Pernilla Wahlgrens mjuka samarbete upprör på Instagram

Pernilla Wahlgren gör reklam för sköljmedlet Comfort på Instagram under #MittComfortStatement.
Enligt inlägget har hon använt @comfort_sverige sköljmedel har så länge jag kan minnas –  för att behålla klädernas kvalite, mjukhet och motverka att kläderna noppar – vilket får vissa av hennes följare att rasa.
Kritiken är tvåhövdad:
Kritik 1: Sköljmedel är dåligt för miljön.
Kritik 2: Sköljmedel är dåligt för oss människor.

Bland annat är det flera stycken som skriver att sköljmedel innehåller ftalater som kan störa hormonbalansen hos barn.
Enligt den här artikeln så har vissa ftalater – en omdebatterad kemikalie där flera har förbjudits av EU då de ansågs vara hormonstörande och kunde framkalla allergier och hudirritationer/eksem.
Dock finns det andra ftalater kvar, och vad de gör med oss och naturen på lång sikt är det ingen som riktigt vet.

Istället för att använda sköljmedel så rekommenderar många av följarna att använda ättika istället för mjukmedel. 
Vill man ha mer väldoftande kläder så kan man tillsätta eteriska oljor, som enligt tipsarna är betydligt mindre skadligt för natur och människor, än sköljmedel.

Efter att ha skrivit det här inlägget så kom jag att tänka på de stories som HanaPee postade häromdagen, och som jag skrev om här. 
Hon blev erbjuden 85 000 kr för att göra reklam för en produkt som hon visserligen använder i sin vardag, men vet är dålig för miljön, och att hon därför tackade nej till det.
Låter inte det som att reklamen hon tackade nej till, skulle kunna vara för just sköljmedel?

Vad tycker ni om den här debatten och använder ni sköljmedel?
Visst handlar kritiken mer om att Pernilla – i sin roll som påverkar – får betalt för att marknadsföra och främja användandet av sköljmedel till sina 684 000 följare, mer än att hon som enskild individ använder sköljmedel?
Kan vi inte försöka hålla diskussionen på den nivån, snarare än att tjafsa på individnivå.
Det här handlar inte om vad en enskild människa häller i sin tvättmaskin, utan om konceptet påverkare och reklam för den här typen av varor.

Det finns även miljövänliga och biologiskt nedbrytbara sköljmedel, och sidan www.jordklok.se har samlat flera olika alternativ till det traditionella sköljmedel.
De kostar kanske några kronor mer, men det är väl miljön värd? 🙂

Bildkälla: Jordklok.se

Recycling i all ära men…

Återvinnig, second hand, begagnat och vintage !
Jag tror vi är nog många som nog hellre skulle se ”påverkare” tänka mer hållbart istället för att konsumtionshetsa med ”nytt, nytt, nytt” hela tiden, men jag är tveksam till om detta verkligen är den typen av hållbar återvinning som efterfrågas.

Att publicera samma bilder, om och om igen, med lite ny text bara – är inte det bara att vara ganska lat och bekväm?
Om man tjänar pengar på sina sociala medier – som personen bakom det här kontot gör – så tycker jag det är en smula respektlöst mot följarna att göra så här.
Hon är absolut inte först med att göra det, absolut inte, men sen när är två fel = ett rätt?

Vad tycker ni om när ”påverkare” som ni följer och som tjänar pengar på att påverka er, postar gamla bilder som om de vore nya? 

Ps. Från och med nu kommer jag försöka komma ihåg att kalla influencers för ”påverkare”/”professionella påverkare” istället för det engelska ordet.

Tack för tips! 

Annica Englund tar bort sina läppfillers

Efter tio år har Annica Englund bestämt sig för att ta bort (ur?) sina läppfillers. 
Enligt inlägget så tar det två veckor för det faktiska resultatet att komma fram, men redan nu känner hon en skillnad och kan le betydligt större än hon kunnat göra tidigare.

2017 skrev Annica ett inlägg om att ta bort sina fillers där hon skrev att hon inte längre använder sig av den typen av behandling på sina läppar.  
Jag antar att hon ändrade sig vad gäller detta, och började fylla dem igen.
Läppfillers försvinner tydligen snabbast (efter ca 3-4 månader, eftersom det är ett område du rör väldigt mycket på) enligt den här sidan, så Annica bör ha fyllt på med fillers i läpparna ganska många gånger efter sitt inlägg från 2017.

Är det någon av er som har erfarenhet av detta?
Att ta bort fillers?
Kanske inte bara på läpparna utan i ansiktet generellt?
Funkar det bra?
Återfår man sitt ursprungliga utseende eller är det en skillnad även efteråt?

Naken padelreklam för att stärka kvinnor?

Måns Zelmerlöws fru – Ciara (tidigare Janson) – är en känd brittisk skådespelare, som även försökt sig på rollen som influencer, och specifikt, rollen som padelspelande influencer.
I Sverige var det väl Marguax Dietz som var störst och först med att slå mynt av padeltrenden genom att sätta sitt namn på, eller fronta kampanjer för både kläder, rackets och väskor?

Det här inlägget av Ciara postades nyligen, och innehåller reklam (o-identifierad) för ett padelspecifikt klädmärke som kallas Peachy.
(som bland annat är ett uttryck för nakna rumpor)
Reklamen innehåller en naken kvinna – Ciara själv månne? – som sitter med ryggen mot kameran och med några stycken persikor (Peaches) i en hög framför rövspringan.
Enligt texten så ska den röda tråden för både företaget och reklamen vara  att stärka kvinnor.

Time to get dressed in to some Peachy and start empowering some femmes.
#doingitforthewomen

Jag vet inte om jag tycker att det här är stärkande för kvinnor på något enda vis faktiskt?
Liknar den inte reklamen för Caia Cosmetics som Bianca Ingrosso fortsätter ställa sig bakom, trots att den fällts för att vara sexistisk?

Vad tycker ni? 
Är detta att som kvinna ”ta tillbaka ” sin sexualitet, trots att uttrycket är exakt detsamma som det som män använder för att sexualisera kvinnor?

Tack för tips!